חיפוש באינדקס עסקים

כיצד מוצר נולד

פורסם מאת: בתאריך: 2 דצמבר 2013

מה הקשר בין חלקיקי הטיטניום לעור הפנים?
מעבדה אחת שבה רקחו מאות נוסחאות קוסמטיות, תנור אחד בתוכו בושלו 100 קרמים במשך שלושה חודשים, עשר דוגמיות ששרדו את החום הנורא, ומוצר אחד שהצליח לפתור בעיה כואבת לנשים. ערן יסעור, ממארגני מוצר השנה בישראל והמוציא לאור של עיתון ’פורום שיווק’, נותן לנו הצצה מאחורי הקלעים: כיצד מוצר נולד

לפעמים, אנחנו לוקחים מוצרים כמובנים מאליהם. הרי מה יכול להיות יותר פשוט מלייצר קרם פנים? לוקחים קרם, מערבבים עם קצת תמציות ריח ונוגדי חימצון, אורזים יפה, מבקשים ממשרד הפרסום להכין קמפיין נוצץ וקדימה – למדף.
האמת, מסתבר, מורכבת הרבה יותר, ארוכה מאד וכרוכה בלא מעט כישלונות קטנים בדרך, שרק בסופם מגיע למדף מוצר מוצלח.
כיצד מוצר נולד
הפעם, החלטתי להציג בפניכם מוצר, שלקח חודשים ארוכים לפתח אותו, ורק באמצעות פריצת דרך מחשבתית – או אם תרצו: קונץ שלא חשבו עליו קודם – הגיעה פריצת הדרך הטכנולוגית, שבעקבותיה פותח בישראל מוצר, יחיד מסוגו בעולם, שנותן פתרון לקהל יעד של נשים בעלות עור בוגר, שעד אז נאלץ להסתפק בפתרונות לא מספקים ולא כל כך מתאימים (כי העולם, לצערנו, וזה נכון גם בקוסמטיקה – שייך לצעירים, או ליתר דיוק: לצעירות)..
אם הסתובבתם בשנים האחרונות בין מדפי הקוסמטיקה ברשתות הפארם ודאי ראיתם כי על חלק גדול מהאריזות מופיעות צמד האותיות BB. מדובר בקוד בינלאומי, המתאר מוצרים רב תכליתיים – כאלה שעושים גם וגם וגם.

אחת מהקטגוריות המתפתחות ביותר בתחום ה-BB היא של מייק אפ, שהוא גם קרם לחות וגם תכשיר הגנה נגד השמש, שמטרתו לשמור לאורך זמן על מראה חלק ורענן של עור הפנים.
מדובר במוצר שגם חוסך זמן וגם מספק תועלת נוחות. הרי עד לפני מספר שנים, אישה שרצתה לצאת מהבית מטופחת השתמשה בשלושה תכשירים שונים: קרם לחות, שעליו היא מרחה מייק-אפ, ושמעליו היא מרחה תכשיר הגנה מפני השמש. אבל, בעולם המודרני, שבו הזמן הוא מצרך יקר ביותר, נדרש פתרון אחר וחסכוני יותר, שמשלב בתוכו את שלושת התכשירים ומקל על המשתמשת להתקין את האיפור ולחסוך את הצורך לסחוב בתיק האיפור שלושה תכשירים שונים על מנת לחדש את האיפור במהלך היום.

חברות הקוסמטיקה פיתחו מוצרים רבים מסוג זה, אולם כולם התאימו לקהל יעד אחד: נשים צעירות, שעורן חלק ועל כן הקרם ’נתפס’ על עורן בקלות ושומר על כיסוי אחיד לאורך זמן.
קרם מהסוג הזה אינו מתאים לבעלות עור בוגר, כזה שהזמן חרץ בו קמטים, משום שאחרי זמן לא רב, קרם הלחות נספג בעור, והמייק אפ נכנס לתוך חריצי הקמטים, "נשבר", ויוצר על הפנים אפקט המזכיר את החריצים שנבקעים באדמת המדבר באמצע הקיץ.
על כן, נשים מבוגרות שרצו להתאפר נאלצו לחדש מדי מספר שעות את המייק אפ שלהן או לא להשתמש במייק אפ כלל.
כיצד מוצר נולד
הסיבה שהיה קושי לפתח תכשיר משולב לעור בוגר נבעה מהעובדה, שבתכשיר משולב מסוג זה, כל אחת מהפונקציות המשולבות בו שונה זו מזה ו"מנוגדת" האחת לשנייה. כך, למשל, התכונה החשובה הנדרשת מקרם הלחות היא שהוא צריך להיספג בעור במהירות כדי שיוכל לספק לעור לחות, בעוד שלקרם הגנה מהשמש אסור להיספג בעור, אחרת הוא אינו יעיל. כדי לסבך עוד יותר את המצב, המייק אפ צריך להישאר חלק לאורך כל השימוש בו כשמצד אחד הוא לא נספג בעור ו"נשבר", ומצד שני הוא לא ’בורח’ מהעור החוצה ויוצר מראה לא חלק.
הנה עובדה שודאי לא הייתם מודעים אליה: בתחום הקוסמטיקה, כל היצרנים משתמשים בעצם באותו "מחסן" של מרכיבים, משום שיש כמות מוגבלת שלהם, שאושרה בעולם לשימוש לצורך ייצור תכשירי קוסמטיקה. דמיינו לעצמכם מתחרים ב"מאסטר שף", שניגשים כולם לאותו מזווה וצריכים להרכיב תבשיל רק מהמוצרים והתבלינים המצויים במחסן. כל אחד מהמתמודדים ישתמש בכמויות שונות וברכיבים שונים כדי ליצור את התבשיל שלו, כשמתמודד אחד ייצור מנה צמחונית והשני יתקין קדירת בשר מפוארת. תהליך זהה בדיוק מתרחש גם בתחום מוצרי הקוסמטיקה. כל יצרן לוקח מה"מחסן" רכיבים שונים ובכמויות שונות, רוקח אותם ויוצר את המוצר "שלו" – מייק אפ, סרום או תכשיר אנטי אייג’יינג.

הבעיה של נשים מעל גיל 35, שעור הפנים שלהן כבר בוגר, הייתה, שעד לא מזמן, אף יצרן לא הצליח לרקוח את הנוסחה המנצחת שתתאים להן, וזאת בגלל מרכיב אחד פשוט וערמומי – הטיטאניום.
אחד הרכיבים העיקריים בייצור מייק אפ ותכשירי הגנה מהשמש הוא הטיטאניום. אותו מינרל אציל שמשתמשים בו גם לייצור שעוני יוקרה או כנפי מטוסים. בתכשירי קוסמטיקה, משתמשים בחלקיקי טיטאניום בגודל של מיליוניות המילימטר, אבל – וכאן בא אבל גדול – לכל מוצר יש להשתמש בחלקיקים בגודל שונה. למייק אפ בחלקיקים גדולים ולקרם הגנה מהשמש – בחלקיקי טיטאניום קטנים.
זו לא הייתה בעיה גדולה כל כך אלמלא חוק טבע פשוט: חלקיקים בגדלים שונים לא אוהבים להתערבב אלא להיות זה עם זה. התוצאה הייתה, שבמקום לייצר תכשיר שמכיל חלקיקי טיאטניום בשני גדלים שונים, יצרנים בכל העולם היו מקבלים מערבוב כזה סוג של עיסה, המורכבת ממרקמים שונים שפשוט לא ’התחברו’. אם היה מדובר במנה שמוגשת לכם על ידי מתחרה במאסטר שף – לא הייתם מוכנים לגעת בה ולא כל שכן – למרוח אותה על הפנים ולצאת מהבית לפגישת עבודה…

הפתרון: מרקם נולד

לפני כשנתיים, החליטו בחברת סבוקלם הישראלית, המתמחה בייצור ושיווק של מוצרי טיפוח דרמו-קוסמטיים לפצח את הבעיה ולייצר מוצר משולב, שיוכל לספק פתרון של קרם לחות-מייק אפ-הגנה מהשמש לקהל היעד ההולך וגדל של נשים מטופחות מעל גיל 35. 
כיצד מוצר נולד
בבסיס הפתרון של סבוקלם, אותו הגה המנהל המדעי של החברה והשותף בה, הרוקח הרמן וייס, עמד רעיון פשוט, שעד לאותו רגע איש בעולם הקוסמטיקה לא חשב עליו לפניו: במקום לייצר את הקרם הסופי מערבוב של חלקיקי טיטאניום בגדלים שונים, הוא החליט לייצר קרמים בסיסיים שונים, כל אחד מכיל גרגרי טיטאניום בגודל אחר, ואז למצוא דרך לייצר מאותם קרמי הבסיס קרם סופי אחד משולב בקרם לחות.
נשמע פשוט, אבל היישום היה מורכב הרבה יותר. כי כמו בהכנת עוגה, כדי להגיע למתכון המנצח חייבים לדעת איזה כמות יש לקחת מכל רכיב ב"מחסן החומרים"
הרמן הגה במעבדה שלו באור עקיבא כ-400 "מתכונים" שונים לקרם רב תכליתי, שכל אחד מהם נבדל מחברו בכמויות השונות שהרכיבו אותו.
כמובן, שחלק ניכר מאותם 400 מתכונים התגלו ככישלון כבר בשלב ההכנה הראשוני שלהם: בין אם מדובר במרקם לא אחיד, גושישים, או גוון לא נכון. מתוך 400 ניסיונות, נותרו להרמן רק 100 מתכונים שנראו כמו קרם, שיש לו סיכוי להגיע לשוק.

השלב השני, כלל ניסויים כדי לבדוק את עמידות הקרם לאורך זמן. לשם כך יש לבצע סימולציה כיצד הוא ייראה בעוד שלוש שנים. כמובן שאי אפשר להמתין זמן כה רב ולכן מצאו דרך בתעשיית הקוסמטיקה לזרז תהליכים באמצעות אפיית הקרם בתנור מיוחד כשכל חודש אפייה בתנור זהה לשנה רגילה של קרם על המדף.
100 צנצנות קרם הוכנסו לתנור לוהט והוצאו ממנו לאחר שלושה חודשים. 90 מתוכן נראו נורא והושלכו לפח.
אם נישאר בתחום הריאליטי וב"מאסטר שף", ניתן לומר שאת שלב התנור בדרך למרקם המושלם שרדו 10 מתמודדים, שעלו לשלב הכרעת הקהל. עשרת הקרמים ששרדו את התנור הועברו למתנדבות שניסו את המוצר על פניהן, שלחו תגובות מפורטות והביעו את דעתן האם המוצר מספק כיסוי ולחות לעור, האם הוא מחזיק מעמד והאם לדעתן הוא מוצר חדשני.

לאחר בדיקת תגובות הנסייניות נפסלו 9 מתכונים ונותרה מתכון מנצח אחד, ממנו החלו לייצר את סבוקלם BB קרם, תכשיר משולב המספק כיסוי של מייק אפ, לחות והגנה משמש לבעלות עור בוגר, מכסה כתמים ופגעי שמש ומעניק לעור מראה חלק ואחיד לאורך זמן. המוצר זכה בשנת 2013 בפרס החדשנות של ’מוצר השנה’ בקטגוריית הדרמו-קוסמטיקה.
 כיצד מוצר נולד



עמוד זה נצפה: 536 פעמים

כתבות

אני מאשר/ת קבלת דיוור