חיפוש באינדקס עסקים

קוסמטיקה על המדף

פורסם מאת: barosh בתאריך: 30 נובמבר 2008

בניגוד למזון, סוללות ומוצרים רבים נוספים אששר מחויבים עפ"י חוק להציג את מועד התפוגה שלהם (גם בחיי המדף וגם מרגע הפתיחה שלהם), מוצרי קוסמטיקה לא היו מחויבים להציג מידע זה על אריזותיהם עד לא מכבר. את התיקון לנושא יזמה ח"כ זהבה גלאון שהעבירה תיקון לחוק הרוקחים המחייב את משווקי מוצרי הקוסמטיקה להדפיס תאריך תפוגה על כל מוצר. טוב נו, לא ממש על כל מוצר. התבלבלת? בואי נעשה קצת סדר בבלגאן.קוסמטיקה על המדף
תכשיר קוסמטי מורכב הן מחומרים כימיים והן מחומרים טבעיים. למרכיבי המוצר יש תוקף מסוים, ולאחר שפג הזמן הם עלולים להתחמצן, לשנות מרקם וריח ולא להיות יעילים. משמע, מוצר שפג תוקפו אינו אפקטיבי, והמטרה שלשמה קנינו אותו ככל הנראה לא תמומש. למשל, אם קניתי קרם אנטי-איג’ינג והוא פג תוקף – אין כל ביטחון שהקרם יהיה אפקטיבי ואף ייתכן שהקרם עלול לגרום לנזק בעור ובכיס. תעשיית הקוסמטיקה משתמשת יותר ויותר במרכיבים טבעיים, בחומרים פעיליםובוויטמינים. חומרים אלו מטבעם עמידים פחות, אינם יציבים לאורך זמן ונוטים להתפרק ביתר קלות. בנוסף, קטן השימוש בחומרים משמרים כדי שאלה לאיזיקו, אך בד בבד מתקצר אורך חיי המוצר. יש לקחת בחשבון גם שברגע שהמוצר נפתח ובא במגע עם האוויר, האבק, האור ובעיקר האצבע של המשתמש, המרקם שלו משתנה ואורך חייו מתקצר משמעותית.
אז מה עושים? ח"כ זהבה גלאון החליטה לשים סוף לזלזול המתמשך במדפי הקוסמטיקה והצליחה בתחילת החודש (05/11/2008) להעביר תיקון לחוק הרוקחים אשר מורה על הדפסת תאריך תפוגת המוצר על אריזתו או עטיפתו. התיקון יכנס לתוקף ב-01/01/2009. עם זאת, על פי הקריטריונים שנקבעו, לא כל מוצר יחויב בתאריך תפוגה מודפס.
ראשית, יחויבו המשווקים לסמן תאריך תפוגה רק על תכשיר קוסמטי ואיפור שאורך חיי המדף שלו הוא פחות מ-30 חודש (שנתיים וחצי). חובה נוספת היא  לסמן את מספר חודשי התוקף לאחר הפתיחה. צורת הסימון היא ציור של צנצנתפתוחה, ובתוכה מספר והאותM . האות  M מסמנת את מספר החודשים (Months) והמספר שלצידה מסמן את מספר חודשי התוקף לאחר הפתיחה. לדוגמא: הסימון 6M  משמעותו, שהמוצר טוב לשימוש 6 חודשים מיום פתיחתו. הסימון יופיע על האריזה הפנימית והחיצונית.
בנוסף, כל תכשיר קוסמטי יסומן בקוד פנימי של החברה, שמעיד על תאריך הייצור. פירושו שלהקוד ימצא בידי שירות הלקוחות בחברה ובמשרד הבריאות. חשוב לציין כי תכשירי הקוסמטיקה שאורך חייהם 30 חודשים ומעלה מהווים את מרבית המוצרים ולכן אלה מסומנים בקוד פנימי שלהחברה בלבד. קוד זה אינו גלוי לצרכנים. לבירור התוקף יש לפנות לשירות הלקוחות של החברה. הבעיה כיום הינה שגם אם תתקשרו לשירות הלקוחות ספק אם אלה יגלולכם את משמעות הקוד הסודי. נקווה שהחל מהשנה הלועזית החדשה (אשר החוק יכנס לתוקפו), כבר לא נצטרך להתחנן לשירותי הלקוחות שיגלו לנו את האמת – אלא נדע את תאריך התפוגה האמיתי על המוצר.
חשוב לדעת כי המשווקים מחויבים גם לצרף לכל תכשיר תווית בשפה העברית, הכוללתהוראות שימוש, רשימת המרכיבים לפי סדר כמותי יורד ושם היצרן או היבואן וכתובתו. עד כניסת החוק לתוקפו, היזהרו והקפידו לרכוש מוצרי קוסמטיקה לאו דווקא ב"סיילים" (מכירות חיסול) והקפידו לכתוב על כל מוצר את התאריך בו פתחתם אותו לראשונה.
לעזרתכן, מדריך חיי המדף ותוקפם של מוצרים לאחר הפתיחה, לצורך מעקב אישי:

  • לעולם הבשמים עמידות רבה. חיי המדף שלו נעים בין 5-6 שנים, ואורך חייו לאחר פתיחתו הינו כ-3 שנים.
  • חיי המדף של תכשירים שונים לעור הפנים הם כ-3 שנים, ומרגע הפתיחה יש לך 6-24 חודשים להשתמש בו (תלוי בסוג התכשיר ומרכיביו).
  • לעפרונות איפור ושפתונים יש חיי מדף ארוכים של כ-4 שנים אך לאחר פתיחתם יש לך עד כ-24 חודשים להשתמש בהם. לגבי עפרונות האיפור, מומלץ לחדד אותם בין שימוש לשימוש על מנת להימנע מצבירת לכלוך וזיהומים, ובנוסף יש להימנע להשתמש בשפתון כאשר יש פצעים (הרפס וכו’).
  • חיי מדף של תכשירים רבים על בסיס טבעי (שאינם כוללים חומרים משמרים) הם משתנים (התאם לחומר) ומוערכים בכ-12 חודשים בלבד.

מתלבטת מה אומרים הקיצורים שמצאת על אריזת המוצר? האותיות הלועזיות PR הן קיצור של Production day- תאריך ייצור המוצר. האותיות הלועזיות EX הן קיצור של Expire day – תוקפו של השימוש במוצר.

קוסמטיקה על המדף באדיבות גאלה רחמילביץ, בעלת חברת galastyle המתמחה באיפור, סטיילינג וייעוץ תדמיתי.



עמוד זה נצפה: 562 פעמים

כתבות איפור

אני מאשר/ת קבלת דיוור