חיפוש באינדקס עסקים

מה קורה לעור שלכם במצב של סטרס

פורסם מאת: RitaB בתאריך: 5 נובמבר 2023

לא רק הנפש פגועה: המלחמה והמראות הקשים עלולים להכניס גם את העור למצב של הלם. פריחות, אדמומיות, התקרחויות ואקנה הן רק חלק מהמחלות שמתפרצות במצב של סטרס.
הדרמטולוגית הבכירה ד"ר מרינה לנדאו עם ההסברים והפתרונות

 

"סטרס נפשי, חרדה ודיכאון הם האויבים הגדולים של העור. כשאנחנו מרגישים מועקה או נמצאים בלחץ, גם העור שלנו סובל", מסבירה ד״ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית בכירה, מהרופאים המומחים בעולם בתחום הצערת העור ומפתחת סדרת MAHUT – קו מוצרים דרמו-קוסמטיים.
"גם ההורמונים שמופרשים במצב של סטרס עלולים להשפיע לרעה על מראה העור. לכן, מצב של סטרס ודיכאון עלולים לגרום להחמרה של מחלות עור קיימות, או להוות טריגר להופעה של מחלת עור שלא הייתה קיימת קודם לכן".

כמעט ואין מחלת עור שאיננה מחמירה במצב של לחץ נפשי, אומרת ד"ר לנדאו.
אתה כוסס ציפורניים? בתקופה של לחץ נפשי "תקפיד" לעשות זאת ביתר "מסירות";
את מושכת מדי פעם שערות מתחת לרקה? אוי לשערות בתקופה לחוצה.

הדוגמה הקלסית היא הרפס סימפלקס. הביטוי העיקרי של המחלה הוא הופעת שלפוחיות על השפתיים. היות ומדובר במחלה שכיחה, כמעט כל הסובל ממנה מדווח כי סטרס נפשי הוא אחד הטריגרים להתעוררות ההתקף.
דוגמה אחרת היא אקנה: הוכח מחקרית שמתבגרים סובלים מאקנה קשה יותר בתקופה של בחינות או מצבי לחץ אחרים. לא רק שקיימת החמרה בחומרת הפצעים, מתגברת גם הנטייה לחטט בהם ואף להגביר סיכוי להצטלקויות.

רוב המחלות המלוות בתחושת גרד מחמירות במצבים של סטרס. למשל, אסטמה של העור.
זוהי מחלה שכיחה הנובעת מיובש של העור, שהנפגעים העיקריים ממנה הם ילדים. במצבים של מתח, גובר הן היובש של העור והן הרצון לגרד, וכתוצאה מכך הפריחה מחמירה.
כנ"ל לגבי פסוריאזיס: זוהי מחלה עורית שמלווה לא פעם גם בדלקת פרקים. רוב החולים  הפסוריאטיים מדווחים על החמרת המחלה בעתות לחץ או בעקבות משברים נפשיים.
סבוראיק דרמטיטיס זו מחלה המתבטאת באזורי אודם וקשקשת בקו השיער הקדמי, גבות וזוויות האף. המחלה בעלת מהלך כרוני ונוטה להחמיר בעונות מעבר ובמצבי לחץ נפשיים.

ויש מחלות עור שעלולות להתפרץ לראשונה בעקבות סטרס.
למשל, אלופציה אריאטה – זן מחלה המתבטא בהתקרחויות מוקדיות, המופיעות באופן פתאומי בקרקפת או בזקן. לא פעם הספר הוא זה שמאבחן את המחלה;
אורטיקריה או סרפדת – פריחה מגרדת המופיעה למספר שעות בכל יום היא עוד אחת מהמחלות המופיעות לראשונה בתקופות של סטרס נפשי; גרד כללי ללא פריחה, כשכל הבדיקות תקינות ואינן מצביעות על סיבה אחרת, מבטא לא פעם מצב דיכאוני כרוני.

אולי הדוגמה הכי מוחשית לקשר בין סטרס לעור הוא מצב שנקרא NEUROTIC EXCORIATIONS.
מדובר בתופעה של גירוד מתמשך ואגרסיבי של אזורים שונים בעור עד כדי פציעה עצמית, שגורמת להצטלקויות.
זה כאילו הגוף מכריז שעדיף לו כאב גופני מהמשך סבל נפשי.

הדבר החשוב ביותר בתקופות של סטרס זה לא לשכוח את שגרת הטיפוח של העור.
זה באופן עקיף גם מרגיע את המתח, כי שגרה מאותתת למוח שהמצב עדיין בסדר, וכי אנחנו מאמינים שבקרוב הכל יחזור לשגרה חיובית.
בנוסף, המגע המרגיע של הידיים על העור מייצר את אותם האיתותים.
כדאי להשתמש במוצרים שיש בהם מרכיבים מרגיעים (כמו אלוורה וניאצינאמיד – ויטמין B) ומרכיבים יעודיים לאיזון הפעילות של בלוטות חלב, שמירה על מחסום האפידרמיס וליחוח.



עמוד זה נצפה: 48 פעמים