חיפוש באינדקס עסקים

הקשר בין לחץ ומתח נפשי למחלות עור וכיצד להתמודד

פורסם מאת: RitaB בתאריך: 24 אוקטובר 2023

הקשר בין לחץ ומתח נפשי למחלות עור וכיצד להתמודד

באדיבות ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור

 

הקשר בין מחלות עור למצבי לחץ נפשי וסטרס -ידוע, זה מכבר. רובנו חווים לאחרונה מצוקה רגשית ומתח נפשי, מה שעלול לעורר בעיות עור, שהם סימני החולי ניכרים על פני השטח.

ד"ר להבית אקרמן , מומחית לרפואת עור, מסבירה: "רבים מאיתנו מכירים את התופעה הזו ברגעי לחץ ומשבר, כשמופיעים על העור פצעונים או פצעים.  עבור אלה הלוקים במחלות עור כרוניות (למשל הרפס או פסוריאזיס) – הלחץ מחריף את הבעיה או גורם להתפרצות של המחלה".  לדבריה: "ידוע שלכל מחלה יש השלכה נפשית ורגשית ולכן  תופעות עוריות עלולות להתפרץ או להחמיר כתוצאה מקשיים רגשיים ונפשיים".

ד"ר אקרמן ריכזה עבורנו מה הן המחלות עור שמחמירות במתח ובלחץ נפשי וכיצד מומלץ לטפל ולסייע:

פסוריאזיס – מחלת עור שכיחה, שמעל שני אחוז מהאוכלוסייה סובלים ממנה המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בפריחה בכל מקום המכוסה בקשקשת.   במקרה ויש החמרה בשל המצב מומלץ לפנות לשירותי האונליין של הקופות  חולים לתור מהיר לרופא עור. במקביל שימון של העור זה חלק חשוב בטיפול ויכול להיות טיפול ראשוני במקרה ולא מצליחים להגיע לרופא. .  ידוע שפסוריאזיס מתעוררת ומתלקחת במצבי מתח נפשי.

סבוראה – מחלה שכיחה וכרונית שגם היא מאופיינת ע"י החמרה בין השאר במתח נפשי. מחלה זו שכיחה על עור הפנים והקרקפת. יש תכשירי לחות מיוחדים שמרגיעים אודם בפנים, מומלץ לבחור כל תכשיר לחות אשר מכיל רכיבים שמרגיעים את העור ויכול לסייע לטיפול. חשוב לא להשתמש בתכשירי קוסמטיקה וניקוי אשר מכילים חומרים שמגרים את העור ומחמירים את האודם שלו.

אקנה – מחלה שכיחה שמחמירה המצבי לחץ וסטרס  זה אקנה או פצעי בגרות. יש לזכור כן בתקופה הזו הרבה ילדים ונוער מנותקים מהשגרה שלהם וחשופים למידע עצוב ומלחיץ מה שיכול גם להחמיר את הפצעים יחד עם ירידה כללית במוטיבציה לטפל בעור במצבים של מצב רוח ירוד. מה שעוד מחמיר את המצב זה הנטייה שלנו לחטט ולגרד פצעים בזמן מתח או חרדה וזה מחמיר את המתח שבעתיים, ולכן מומלץ גם פה לאמץ שגרת טיפול מינימלית לתחזוקה. השגרה צריכה לכלול שטיפת פנים פעם או פעמיים ביום עם סבון פנים ייעודי אשר מפחית את השומן,  וכן תכשיר נוגד אקנה פעם ביום.

אסטמה של העור וגרד באופן כללי – אסטמה של העור זו מחלה המושפעת באופן משמעותי מלחץ נפשי וממתח, אך  בעיקר תופעת הגרד המחמירה על העור ולכן חשוב  מאד לנסות ולשמר שגרת טיפול הכוללת שימון העור

ע"י  קרם לחות קבוע אחרי המקלחת,  יחד עם שימוש בשמן למקלחת במקום סבון שבו יש לעסות את העור. במידה ויש כבר החמרה מומלץ לפנות לרופא עור ולקבל מרשמים לתכשירים פעילים במריחה או בבליעה אשר

יטפלו בהחמרה. גם גרד של העור לעיתים משתפר עי שימוש פשוט עם קרם לחות וסבון אשר מכיל לחות ולא מייבש אל העור. כמו בן יש להימנע משימוש במים חמים מדי במקלחת ומעוט מקלחות באופן כללי וכן למעט בשטיפת ידיים.

שימו לב למי שסובל מאקנה – יש הרבה מאוד תכשירים דר וקוסמטיים שלא דורשים מרשם רופא וניתן להשתמש בהם. כמו כן במקרים של החמרה משמעותית יש להתייעץ עם רופא עור ולקבל מרשמים לתכשירים במריחה או לתרופות. חשוב להתחיל שגרה של טיפול בעור, הטיפול גם מונע החמרה וגם נותן עיסוק שגרתי שמסיט את הדעת ועוזר להרגיע את המתח.

טיפים שכדאי ומומלץ לאמץ מד"ר להבית אקרמן:

שינוי מתחיל מבפנים: תזונה נכונהטיפול בעור על ידי תכשירים חיצוניים חשוב בהחלט, אך אינו מספיק. לכן מומלץ לצרוך מזונות טבעיים בעלי שומן חיוני המספקים חומצות שומן חיוניות וויטמינים הנחוצים לעור. מנגד, כדאי להמעיט בצריכת מאכלים המכילים פחמימות, מזון מעובד, צבעי מאכל ומאכלים מטוגנים.

היגיינה חשובה מאוד –  ההיגיינה חשובה על אחת כמה וכמה מאלו הסובלים מהסבוריאה. כדי למנוע התפרצות של סבוריאה או לפחות להפחית את סימני המחלה, כדאי ורצוי לשמור על היגיינת בסיס יומיומית ולנקות את העור ביסודיות מכף רגל ועד ראש. חשוב להקפיד על תכשירי ניקוי עדינים המתאימים לעור רגיש ואלרגי. שלבי הניקוי כוללים: הסרת איפור, ניקוי יסודי באמצעות סבון פנים ומי פנים להשלמת הניקוי, רצוי בוקר וערב.

לסובלים מאקנה  חשוב להקפיד על שגרת ניקיון וטיפוח.   כאמור שימוש יומיומי בסבון פנים יסייע בשמירה על עור נקי וחלק. מומלץ ג'ל הניקוי שמיועד לעור שמן הנוטה לפצעונים ומועשר בשמן מאנוקה לשמירה על היגיינת העור.  לאחר ניקוי הפנים נעבור לקרם לחות דל שומן לאיזון הפרשת הסבום והרגעת העור. במקרה של פצעונים מומלץ להשתמש בתרחיף לטיפול נקודתי הסופח בעדינות את נקודות השומן וכיווץ הנקבוביות.

טיפ אחרון ובנימה אישית: להשתדל להוריד את מפלס החרדה . קל להגיד, מאוד לא פשוט ליישם, במיוחד בימים האחרונים. עזרה הדדית, שיתוף, הבנה וסבלנות הן מילות מפתח חשובות בימים שבהם מפלס החרדה והלחץ בשיאו. עודדו אחד את השני, חבקו את יקרכם והרגיעו זה את זה באמצעות שיחות פתוחות מלב אל לב על מה שכל אחד מרגיש מבני הבית. כל אלו יכולים משמעותית להוריד את סף הלחץ ולשפר את מצב עור הפנים .

הקשר בין לחץ ומתח נפשי למחלות עור וכיצד להתמודד

מחלות עור שנובעות מלחץ וסטרס צילום יחצ



עמוד זה נצפה: 89 פעמים