חיפוש באינדקס עסקים

מאכלים מרגיעים בתקופה של סטרס

פורסם מאת: RitaB בתאריך: 15 נובמבר 2023

כשאנו חווים לחץ או סטרס, הגוף שלנו פועל במספר מנגנונים, שמטרתם המיידית לשחרר אנרגיה זמינה להתמודדות עם מצב הסטרס שנוצר ולשמר אותנו בחיים.

לדברי תמר ידין, דיאטנית קלינית ,יועצת לחברת הרבלייף: " זהו מנגנון פיזיולוגי הישרדותי של האדם משחר האנושות ולא ניתן לשנות אותו. חלק מתופעותיו של מנגנון זה רצויות וחשובות, וחלק אחר בעייתי, כזה שהיינו מעדיפים להימנע ממנו. דוגמא לחלק כזה, הוא מנגנון פירוק חלבון מהשריר והמרה שלו בסוכר כדי לספק אנרגיה זמינה לגוף וכן הפרשת קורטיזול גבוהה, הורמון הלחץ. הפרשת הקורטיזול מעודדת רמות גבוהות של סוכר בדם וכתוצאה מכך הפרשת אינסולין מוגברת ובניית תאי שומן."

לדבריה:" מנגנון זה אינו תואם את העידן המודרני, בו אנחנו לא פעילים מספיק ולרובנו יש אבדן שריר כל הזמן גם כך וכן אוכלים שפע של פחמימות, שאינן במחסור כפי שהיה בתקופות קדומות, ורבים אף סובלים מרמות סוכר גבוהות ומעודפי שומן."

מאכלים מרגיעים בתקופה של סטרס

מזונות מרגיעים צילום יחצ

תמר ידין מונה מספר מאכלים שיכולים לסייע בהרגעה, על ידי וויסות מנגנונים אלו וכתוצאה מכך במניעת הצפת הגוף בסוכר, המעודדת אכילת פחמימות, רמות גבוהות של אינסולין ואגירת שומן:

  1. סויה, דגים, מוצרי חלב, אגוזים וביצים הידועים כולם כמזונות עתירי חלבון. מצבי לחץ או סטרס, כאמור, גורמים לפירוק חלבונים מהשרירים ולכן חשוב להשלים את החסר בצריכה של מאכלים בעלי חלבון מלא ואיכותי, כמו מאכלים אלו. חלבון מלא מכיל את כל חומצות האמיניות החיוניות לנו, בסדר ובזמינות טובה כדי שהגוף יוכל לנצלן. סיבה נוספת לצרוך חלבון היא כי הוא תורם לתחושת שובע ומלאות לאורך זמן ובכך עשוי לבטל התקפי רעב.
  2. פירות יער, דוגמת תותים, פטל ואוכמניות.
    פירות יער עשירים בנוגדי חמצון חזקים, המסייעים במצבי לחץ וחרדה ע"י מניעת דלקות ושיפור מצב הרוח ואף במניעת דיכאון. כן ממריצים הפירות את מערכת העיכול ועוזרים בתנועתיות המעיים.
  3. תפוזים ופירות העשירים בוויטמין C, דוגמת גויאבה וקיווי- ויטמין C מסייע בוויסות רמות קורטיזול גבוהות- אותו תוצר של לחץ בגוף, המעודד רמות אינסולין גבוהות, שחרור סוכר למחזור הדם ואגירת שומן.
  4. חומוס- אחד המאכלים העשירים בחומצה פולית ובמינרלים דוגמת אשלגן, אבץ ומגנזיום, המסייעים בהפחתת הלחץ. יתרה מכך, החומוס עתיר בחומצה האמינית טריפטופן, חומר מוצא לסרוטונין, המסייע בשיפור מצב הרוח והפחתת חרדה ולחצים. לא פלא שבאזורנו נפוצה אכילת החומוס כל כך?
  5. דג סלמון– דג סלמון עשיר באומגה 3, הידועה כמאזנת את מערכת העצבים וכמפחיתה בהורמוני הלחץ קורטיזול ואדרנלין. מי שלא צורך אותו חשוב לקבל את אומגה 3 דרך תוסף או דרך זרעים ואגוזים. קליפת דג הסלמון עשירה בוויטמין D, הידוע כתומך במערכת החיסונית, אשר גם היא מאותגרת בתקופת לחץ.
  6. ביצים– מאכל מצוין לתקופות לחץ מהמון סיבות: ראשית, כאמור, הוא מקור מעולה לחלבון מלא ואיכותי, הוא מלא בוויטמינים מקבוצת ויטמיני B (B1, B5 ו-B6), המסייעים בייצור סרוטונין במוח, שמשפר את מצב הרוח ומסייע במניעת דיכאון. בנוסף, הביצים מכילות כמות נאה של כולין, חומר בסיס לאצטילכולין, מוליך עצבי בעל השפעה מרגיעה על מערכת העצבים והמשפר את מצב הרוח. כדי ליהנות מיתרונותיו חשוב לצרוך את חלק החלמון שבביצה.
  7. ירקות ירוקים, דוגמת תרד, חסה, ברוקולי, קייל ומנגולד- מכילים כמות גבוהה של טריפטופן, חומצה אמינית ממנה הגוף מייצר דופמין – מוליך עצבי שמסייע בהרגעה ומניעת לחצים.
  8. דגנים מלאים– מכילים כמויות גבוהות של המינרל מגנזיום. מעבר לסגולותיו בהרגעה ובשיפור תנועתיות המעיים והתכווצויות שרירים, הוא גם מסייע בהורדת לחץ הדם, תופעת לוואי כמעט ודאית במצבי עקה או סטרס.
  9. חליטות צמחים כגון: קינמון, קמומיל, מרווה יכולות לסייע בהחלפת הקפאין כאופציה מרגיעה. תה ירוק מכיל תיאנין, שיכולה להקל על מצבי לחץ ולהגביר את הרוגע והשלווה. תה קמומיל מרגיע את השרירים ועשוי לסייע בשינה רגועה יותר, מרגיע את מערכת העיכול ומסייע בהתקפי חרדה ע"י השריית רוגע.
  • שוקולד מריר 70% ומעלה– מעבר להיותו פינוק עבורנו, שיכול להחליף פינוקים רצויים פחות העתירים בסוכר, יש לשוקולד סגולות המסייעות בהרגעה והפחתת הפרשת הורמון הקורטיזול, הוא הורמון הלחץ.

מעבר למאכלים שיש להרבות בצריכתם, חשוב לזכור כי דווקא המאכלים שאנו כמהים אליהם, כגון: פחמימות פשוטות ואוכל מעובד, לרבות חטיפים למיניהם ומשקאות ממותקים וקפאין הם בדיוק המאכלים שיש להימנע מהם. אלו רק יגבירו את תחושת הרעב, יעוררו את מערכת העצבים לעצבנות וחוסר שקט ויפריעו לוויסות המתח.



עמוד זה נצפה: 59 פעמים