חיפוש באינדקס עסקים

התקרחות לא מה שחשבתם

פורסם מאת: בתאריך: 24 ספטמבר 2012

התקרחות לא מה שחשבתםניפוץ מיתוסים ודעות קדומות על התקרחות מאת: ד"ר אלכס גינזבורג, רופא עור מומחה בהשתלות והתקרחות.

התקרחות גברית טיפוסית אלופסיה אנדרוגנית ((Androgenetic-Alopecia הינה תופעה תורשתית דומיננטית הנגרמת ע"י DHT הדיהידרו טסטוסטרון. התופעה מתאפיינת בנשירת שיער או בהידלדלותו בקודקוד הראש.

תופעת אלופסיה אנדרוגנטית הינה הסיבה השכיחה ביותר בהתקרחות בקרב גברים (98%). על פי הערכות בישראל, מעל 70% מן הגברים סובלים מהתקרחות גברית טיפוסית לפני גיל 50. 

הנה כמה מיתוסים ודעות קדומות שכדאי לנפץ בכל הכרוך לתופעת ההתקרחות הגברית:

המיתוס: האם גילוח שיער ותספורת יסייע במניעת נשירת השיער?
לא נכון! השיער גדל מהשורש ולא מהקצה. גילוח הראש או תספורת אינם מסייעים להפסקת הנשירה. הגילוח אינו מגיע כלל לשורש השערה ולא משפיע עליו לטובה או לרעה.

המיתוס: האם יש קשר בין אוננות ויחסי מין להתקרחות?-
לא נכון! כיום אין הוכחה מדעית ואין שום מחקר מדעי שמצא שאוננות או קיום יחסי מין משפיעים על השיער. למרות טענות רבות שנשמעות כיום ונאמרו גם בעבר, לא נמצא קשר ישיר בין בשניים.

המיתוס: האם התקרחות היא עניין משפחתי?
לא נכון! בתוך המשפחה(בין אחים)- במשפחה אחת יכול להימצא אח אחד בלונדיני ואחד עם שיער שחור, אחד שמן ואחד רזה, אחד גבוה ואחד נמוך. כמו כן, יכול להיות אח אחד שעיר יותר ואחד שעיר פחות, אחד שיקריח בגיל צעיר והאחר שיישאר עם שיער מלא עד גיל 40.

המיתוס: האם נמצא קשר בין חפיפת ראש- להתקרחות?
לא נכון! חפיפה תכופה אינה גורמת לנשירת שיער. היגיינת השיער חשובה ולכן חפיפה יומיומית דווקא מומלצת, בעיקר לבעלי שיער שומני. לבעלי שיער יבש מומלץ לחפוף פעמיים בשבוע. 

המיתוס: האם שמפו ומרכך מונעים נשירה?
לא נכון! השמפו אינו חודר לתוך העור ולא מזיק לשורש, ומכאן גם שהוא אינו מחזק את שורשי השיער או מונע נשירה. גם מרכך השיער אינו חודר לתוך העור ולכן גם שימוש בו לא יגרום לנשירה.

המיתוס: מה הקשר בין צביעת שיער לנשירתו?
מאותה הסיבה ששמפו ומרכך אינם פוגעים בשיער, חינה וצבע שיער אינם גורמים לנשירה או מחזקים את השיער. בשיער דק ושומני בעיקר, החינה יכולה לגרום לשיער להיראות עם נפח למספר חודשים.

המיתוס: תלישת שיער ע"י חפיפה או סירוק- גורמת לנשירתו
לא נכון! כל שיער הנמצא כבר בשלב הנשירה נמצא מחוץ לקרקפת. בזמן החפיפה או הסירוק, מפסיקה ההשפעה של החשמל הסטטי וכל השערות שנשרו במהלך היום, נופלות בזמן החפיפה. אין זה אומר כלל שפעולות אלו גורמות לתלישה של השיער. זה שיער שאם לא היה נופל בחפיפה או בסירוק, היה נופל בכל מקרה במהלך היום. זו הסיבה שבזמן החפיפה מרגישים שיש יותר נשירה.

המיתוס: יש להפסיק לקחת טיפול בפרופסיה  אם אין תוצאות!
ברוב המקרים פרופסיה ,שהינה  תרופת מרשם יחידה לטיפול בהתקרחות גברית טיפוסית  תביא לעצירת נשירת השיער ובחלק גדול מתוכם גם לצמיחתו המחודשת. במשך הזמן. מכיוון שהשיער צומח לאט , ברוב המקרים קשה לראות את התוצאות  הראשונות  של האטת  הנשירה או צמיחת שיער. חשוב להתמיד בטיפול למשך שנה עד להחלטה נכונה האם להמשיך בטיפול או להפסיקו.  לאחר    12 חודשים ניתן להבחין בצמיחה מחודשת.12-24 חודשים- מראה השיער ימשיך וישתפר. חשוב לצלם את הראש לפני הטיפול.

המיתוס: ג’ל לשיער גורם להתקרחות
נכון באופן חלקי! תכשיר ג’ל לעיצוב שיער לא גורם להתקרחות אבל בהחלט יכול לפגוע בשיער, לכן מומלץ להשתמש כמה שפחות אך ורק בקצוות השיער, ולהימנע מנגיעה בקרקפת.

המיתוס: עיסוי הקרקפת מעודד צמיחת שיער.
לא נכון! עיסוי או חימום הקרקפת לא מסייע להרחבת כלי הדם ולא מעודד צמיחת שיער

המיתוס: קשקשים ועור שומני גרומים לנשירת שיער
פעילות יתר של בלוטות החלב גורמת לקשקשים המושפעים מה- DHT הגורם לנשירה. פעמים רבות מקשרים את הנשירה לקשקשים, אך למעשה ה- DHT הוא הגורם לנשירה ולקשקשים.

המיתוס: סיבת התקרחות זכרית טיפוסית מצד האם –
לא נכון! את ההתקרחות ניתן לרשת משני צידי ההורים, הן מהאם או מהאב.

המיתוס: אין צורך לדאוג כשמאבדים 100 שיערות בממוצע ליום, כי זה נורמאלי!
תלוי לא מדויק ! אם אין את האפיון של ההתקרחות הזכרית הטיפוסית, אין מה לדאוג, מכיוון שהשערות שנושרות, מתחלפות עם אלו החדשות. אך אם יש התקרחות זכרית טיפוסית, אפילו לאבד כ-100 שערות ביום, צריך להדאיג, מכיוון שרוב השערות שהזקיקים הסירו, מצויות בתהליך של מוות, לכן השערות החדשות שהזקיקים יצרו, תעשנה דקות ותתכווצנה עד שלבסוף כלל לא תצמח.

המיתוס: ניתן להגדיל את מספר זקיקי השיער באמצעות סמים, חומרים טבעיים או טיפוליים כימיים, מסג’, דיאטה וכדו’.
לא נכון! אין שליטה על מספר הזקיקים בשיער, מכיוון שזה תורשתי. ניתן למנוע את הנשירה ע"י טיפולים מונעים.

המיתוס: אם לא מסתפרים, השיער גדל וגדל
האורך תלוי במחזור החיים הטבעי של השיער, שזה אינדיבידואלי. ככל שתהיה תקופת הצמיחה גדולה, כך גם השיער יגדל. אם יש לשיער תקופת צמיחה קצרה, כך גם השיער ינשור לפני שיהיה ממש ארוך, וצמח עד לאורך מסוים. גם זמן הצמיחה הוא עניין תורשתי ומושפע מתזונה.

המיתוס: חבישת כובע גורמת לנשירה!
נכון חלקית! אם חובשים כובע צמוד אשר משפשף את השערות באופן קבוע יכולה להיגרם פגיעה בשיער מהשפשוף.

המיתוס: שימוש בקונדישנר רק בצדדים בזמן נשירה!
ניתן להשתמש בקונדישנר על כל הראש, אך בקצוות ולא על הקרקפת.

המיתוס: לבעלי שיער שמן יש יותר נשירה!
הורמון ה-DHT גורם לפעילות יתר של בלוטות החלב, הנמצאות צמוד לזקיקי השיער, שורש השערה נחלש בגלל ההורמון וכתוצאה מזה קיימת נשירה, עד כדי התקרחות. רוב המתקרחים הינם בעלי שיער שומני. הכל מושפע כאמור על ידי הורמון ה- DHT, אבל בלוטות החלב אינן האחראיות על הנשירה.



עמוד זה נצפה: 474 פעמים

כתבות

אני מאשר/ת קבלת דיוור