חיפוש באינדקס עסקים

הסיבות להופעת אקנה:

פורסם מאת: בתאריך: 16 יולי 2013

להתעלם  מבעיית האקנה זה כמו לזרות מלח על הפצעיםהפנים שלנו מספרות הכל.  אנו פוגשים  סביבנו אנשים בוגרים שעל פניהם בליטות וצלקות ישנות אשר הגלידו מזמן,  אבל מספרות לנו את ההיסטוריה של אותו בוגר.   85% מהאוכלוסיה סובלים מבעיית האקנה בדרגה כלשהי במהלך החיים.

פצעי האקנה מתחילים ביחידה המכילה את זקיקי השיער ואת בלוטת החלב, ה"חצ’קון" הידוע לשימצה,  מתחיל בשל חסימה בפתח זקיק השיער. פצעי האקנה יכולים להופיע כקומודון פתוח (’ראשים שחורים’), קומודון סגור (’ראשים לבנים’) או כפצע דלקתי.

ד"ר שרון רוזנבלט, מנהלת מחקר ופיתוח במעבדות "קמדיס", מסבירה כי האקנה מתפתח  בעקבות חסימה של זקיק השערה הנגרמת בעקבות הצטברות תאי עור מתים בפתח הזקיק ובעקבות ייצור חלב (סבום) בעודף. אקנה נפוץ בעיקר בגיל ההתבגרות בשל עודף בהורמון האנדרוגן בגוף, המעלה את ייצור הסבום בבלוטה. כאשר בלוטת החלב נסתמת, החיידק p.acnes עלול להתרבות ולגרום לתהליך דלקתי,  התגובה הדלקתית באקנה עלולה לגרום לנקב בדופן הזקיק ולנזק ברקמות סביבו, דבר אשר יכול להוביל לצלקות.
 
להתעלם  מבעיית האקנה זה כמו לזרות מלח על הפצעיםאקנה יכול להוות בסיס  והצדקה לחוסר ביטחון, בכל גיל, אך בעיקר בתקופת ההתבגרות, שבה האקנה פופולרי יותר, והמורכבות הרגשית גדולה יותר. יתרה מכך, פצעי אקנה בנעורים עלולים להותיר משקעים רגשיים  וצלקות (תרתי משמע) אשר יישארו לנצח. 

הסיבות להופעת אקנה:
הכל נשאר במשפחה – אם במשפחה המורחבת או המצומצמת קיימת נטיה לאקנה, הסיכוי שדורות ההמשך יסבלו מאותה תופעה יגדל פי כמה.  פעם לא ממש ידעו כיצד לטפל, ואילו היום מוצע מגוון טיפולים שונים באקנה, אשר יכולים להקל משמעותית ואף לרפא את הפצעונים.   על זה נאמר ש"יותר מהחשיבות באיזו משפחה נולדנו, חשובה התקופה בה נולדנו" .

הגיל והתרגיל- בעיות ושינויים הורמונאליים בגיל ההתבגרות, מעלים את כמות הפצעונים ואת פעילות בלוטות החלב.  אצל בנות זה יופיע סביב תקופת המחזור למשל, ואצל בנים, סביב משך הזמן של השינויים שהופכים אותם לגברים: תקופת שינוי הקול, הקרקפת, השעירות, התפתחות מסת העצם והשרירים לצד עליה ברמת הטסטוסטרון.
 
מעורב ירושלמי–  עור שמן הינו עור שאחד המאפיינים שלו הוא הפרשת חלב (סבום), לכן , בני נוער עם עור שמן, עלולים לסבול במקרים רבים מאקנה בדרגה הגבוהה ביותר.

להתעלם  מבעיית האקנה זה כמו לזרות מלח על הפצעיםרכבת הרים-  רכבת ההרים הרגשית המאפיינת את תקופת הבגרות, לצד מתח, עצבים, חרדות ועליות ומורדות, כל אלה מייצרים יותר אנדרוגנים, דבר שעלול להחמיר את המצב ולגרום להתפרצות החצ’קונים.

איש העכביש- אמנם אין מדובר באקנה של ממש, אך, במקרים מסויימים, הפצעונים הם תוצאה של שיער צומח הפוך ונלכד בתוך העור, זה נפוץ אצל שחומי העור כאשר השיער שלהם עבה ומקורזל, אולם אינו פוסח על אחרים. השיער שצומח ונלכד יוצר גירוי, דלקת, כאב, ונפיחות, ועלולה להיווצר פיסטולה אשר במקרים רבים יכולה לגדול ולהצריך התערבות כירורגית.

הטיפול באקנה:
ד"ר דובין פאבל, מומחה לרפואת עור מסביר כי כיום מוצעים מגוון פתרונות: קוסמטיים, טכנולוגיים, רפואיים, אנטיביוטיים, דרמטולוגיים  :

בלי לחץ-  לאקנה מנעד רחב של תופעות, מתגובות מקומיות קלות עד אקנה מאסיבי הכולל  אדמומיות וכאב. האקנה מאופיין בעור שמן.  מרבית התרופות המושקעות פיתוח יהיו ללא מרשם, משחות ותכשירי טיפול, חומרי להתעלם  מבעיית האקנה זה כמו לזרות מלח על הפצעיםחיטוי לאקנה, וכמובן ביקורים אצל קוסמטיקאית.  להפעיל לחץ על חצ’קון כפי שהיה נהוג על מנת להוציא את הסבום, אינו מומלץ כלל, בעיקר במצב של כאב נפיחות ודלקת. הלחיצות הלא מבוקרות יכולות להחמיר את המצב, לעורר רגישות ולהשאיר סימנים וצלקות.

דרמו-קוסמטיקה–  כמו שאמרו חכמים: הדבר החשוב זה להיות במקום הנכון ובזמן הנכון,  הטיפול הדרמטולוגי התפתח בשנים האחרונות ומציע פורמולות טיפוליות למצבי עור רגיש. חברת הדרמו-קוסמטיקה "קמדיס" פיתחה סדרת מוצרים, מוכחת קלינית, לטיפול בעור שמן ואקנה. "אקמדיס"- של חברת "קמדיס" פותחה במיוחד  לטיפול בעור שמן ואדום הנוטה לאקנה. מוצרי הסדרה:  תרחיץ פנים, קרם פנים ותכשיר לטיפול נקודתי.
הרכיב הייחודי בקרמים מסדרת אקמדיס- מיצוי מצמח הרובארב- צמח מרפא סיני, שנמצא בשימוש נרחב בזכות יכולת הריפוי הרחבה שלו. יכולת זו הוכחה במחקרים המודרניים כפעילות אנטי-דלקתית חזקה ויכולתו לווסת הפרשת סבום (חלב) ולסייע בריפוי פצעים.
הרכיב הייחודי בג’ל לניקוי הפנים – אגוז עץ הסבון – המשמש דטרגנט טבעי, נמצא בשימוש נרחב ברפואה הסינית וברפואה האיורוודית למטרות ניקוי שונות וטיפול בבעיות עור. מיצוי זה אף נחקר ופורסם בספרות המדעית. בהיותו בעל אפקט אנטי זיהומי ואנטי דלקתי,  הוא מקנה  לעור מראה בריא וחלק. 

קילוף עדין – שיטה מעודנת להקלה ושיפור מרקם העור, הנה קילוף שכבת העור העליונה, במטרה למנוע הצטברות תאים מתים. ניתן לבצע קילוף בעזרת פילינג טבעי או בעזרת חומרים כימיים המתאימים למטרה זו,  חלק מן התכשירים עלולים לגרום לקילוף  מאסיבי של העור והקילוף יראה לעין. קחו בחשבון.

אנטיביוטיקה למריחה–  במקרים שטיפולים עדינים כנגד האקנה אינם  יעילים מספיק, אין לתת יד להחמרה ואין לדחות המשך טיפול. לעתים האנטיביוטיקה מחייבת.  טיפול משחתי חיצוני, על מנת להשמיד את חיידקי  האקנה הנמצאים בזקיק השיער.  המשחה יעילה  כמו אנטיביוטיקה הניתנת דרך הפה, אולם מניבה פחות תופעות לוואי ובעיות עיכול. השימוש באנטיביוטיקה באקנה הוא קצר טווח בגלל עמידות החיידקים לאקנה, המתפתחת בשימוש ארוך טווח.

גלולות אסטרוגן לנשים-  אנטיביוטיקה משמידה באופן יעיל את החיידקים, יחד עם זאת אינה מטפלת במקור הבעיה ובעודפי החלב. ולכן גם לא פותרת את בעיית הפרשת השומנים היתרה. בנוסף, הגוף למד עם השנים להסתגל לאנטיביוטיקה ובכך היא נעשית פחות ופחות שימושית לטיפול, כי החיידקים  מפתחים עמידות אליה. מעבר לכך, ברגע שנוטל הכדור מפסיק את נטילתם, יחזור המצב ע"פ רוב לקדמותו. הדרך היותר נוחה לטיפול בנשים, היא ע"י הגלולות המכילות  אסטרוגן, וזה יכול להיות או זמני או לתמיד.

פוטותרפיה– בעידן שלנו, כאשר השימוש בגלי אור כל כך נפוץ, אחד הפתרונות הוא טיפול בפוטותרפיה, טיפול באור נגד אקנה. בדרך כלל הוא נעשה בעזרת מכשיר מיוחד למטרה זו. נמצא כי שיעור ההצלחה של טיפול זה גבוה ועוד ידו נטוייה, מעבר לכך הטיפול בטוח ולכן ניתן לשלבו עם טיפול במקביל, רואקוטן, או טיפול אנטיביוטי אחר. הפוטותרפיה מתאימה לסוגים רבים של אקנה ובמיוחד לאלו אשר טיפול תרופתי אינו מתאים להם.  את  הטיפול הפוטותרפי כדאי לבצע במהלך חודשיים עד שלושה כאשר צריך לבצע הפסקה של ל 2-1 בשבועות בין טיפול לטיפול.

הכדור המייבש– רואקוטן הנו כדור אשר פותח ונוסה בשני העשורים האחרונים, זהו כדור חזק ביותר לייבוש ההפרשות השומניות. הנטילה שלו, תהיה במשך  4-6 חודשים. שיעור הצלחה גבוה ביותר במיוחד לטיפול במצבי אקנה חריפים והוא יכול לשפר או לרפא יותר מ- 80% מהמקרים. השפעתו ארוכה ומנגד לקוטלי החיידקים, היא מרפאת את האקנה לגמרי. יש להיערך נכון לפני נטילת הראוקוטן ולעבור בדיקות אשר יאשרו את השימוש בכדור זה בשל תופעות לוואי קשות שהולכות בד בבד עם נטילת הכדור.



עמוד זה נצפה: 449 פעמים

כתבות

אני מאשר/ת קבלת דיוור