חיפוש באינדקס עסקים

ציפורניים בריאות וחזקות

פורסם מאת: barosh בתאריך: 27 פברואר 2008

ציפורניים בריאות וחזקות – ציפורנייך אולי קטנות אך הן בעלות תפקיד חשוב מאוד, בסיוע והגנה על האצבעות ובשיפור מיומנויות, כמו כן הן מספקות רמזים למצב גופנו הכללי. הביטי מקרוב על ציפורנייך. האם הן בעלות מראה חזק ובריא או שאולי את רואה תלמים, שקעים, ציפורניים בריאות וחזקותפסים מוגבהים, אזורים בעלי גוון שונה או צורה כללית ולא רגילה?
חלק ניכר ממצבים אלו יכולים להימנע באמצעות תחזוקה שוטפת וראויה, למעט מצבים המעידים על מחלה הדורשת טיפול.
אנטומיה של ציפורן בריאה
הציפורן מורכבת מרבדים של פרוטאין הנקרא קרטין, הנמצא גם בשיער וגם בעור. כל ציפורן בנויה כך:

  • שטח הציפורן (Nail plate) הוא השטח הנראה לעין בעיקר – כשמסתכלים על הציפורן ורואים את החלק הקשה ביותר.
  • קפלים (Nail folds) זוהי מסגרת העור הסובבת את שטח הציפורן משלושת צידיה.
  • מיטת הציפורן – העור מתחת לשטח הציפורן. התאים בבסיס מיטת הציפורן מייצרים את שטח הציפורן ביד או ברגל.
  • קטיקולה (Cuticle) הרקמה החופפת לשטח הציפורן בבסיס הציפורן. מגנה על תאי קרטין חדשים המתגלים לאט ממיטת הציפורן.
  • חצי הסהר (Lanula) המופיע בבסיס הציפורן תחת לוח הציפורן.

הציפורניים מתחילות לצמוח באזור שמתחת לקטיקולה והקפלים – אזור הנקרא שורש הציפורן (matrix). כאשר תאים חדשים צומחים, תאים ישנים יותר מתקשים ונדחסים ולבסוף נדחפים החוצה לכיוון קצה האצבע. ציפורן צומחת בקצב של 0.1 מ"מ ליום, דהיינו בערך ארבע עד שישה חודשים עד להתחדשות של ציפורן מלאה. ציפורניים בריאות הן חלקות, ללא חריצים או בליטות, בעלות גוון אחיד, מרקם אחיד ומראה  כללי ללא נקודות או גוון משובש.
קריאת סימנים
בציפורניים ניתן למצוא רמזים רבים למצב הבריאותי הכללי. זיהוי הסימנים המעידים על נושאי בריאות חשוב ביותר ואינו מובא כאן אלא בנגיעה קטנטנה. מספר מצבים בציפורניים אינם מזיקים וביניהם ציפורניים בעלי חריצים ופסים אנכיים העשויות להתבטא יותר ככל שמתבגרים, ובפסים לבנים או נקודות. לרוב, נקודות הן תוצאה של פגיעה בשטח הציפורן או מצע הציפורן. עם הזמן נקודות אלה צומחות החוצה. כאשר אנו מבחינים בהפרעה בגוון הציפורן, אנו עדים למצב המעיד על מחלה. למשל, גוון צהבהב או ירקרק יכול להעיד על בעיה נשימתית, כמו ברונכיט כרונית. אם קיימת בעיה מתמשכת בציפורניים, בעיקר כזו המצטרפת לסימנים וסימפטומים אחרים, זה הזמן לקבוע תור לרופא המשפחה לבדיקה כללית.
הטיפול בציפורניים
אף מוצר טיפוח לציפורניים אינו יכול להעניק לבד ציפורניים בריאות. לכן כדאי להבין את הקווים המנחים הפשוטים שיובאו כאן ולבצעם, הם יכולים לעזור לשמור על ציפורניים הכי טוב.

  • אל תתעללי בציפורניים הציפורניים אינן כלי עבודה, הרמה, דקירה או חיטוט, פעולות אלו פוגעות בציפורן עצמה.
  • אל תנגסי בציפורנייך או בעור מסביב להן הרגלים מגונים אלה גורמים נזק למיטת הציפורן. אפילו החתך הקטן ביותר בצידי הציפורן מאפשר חדירת בקטריה או גורמי פטרת ודלקות. כיוון שהציפורניים גדלות באיטיות, הציפורן הפגועה שומרת את סימני הפגיעה מספר חודשים.
  • הגני על ציפורנייך השימוש בכפפות בעת התעסקות עם כימיקלים ודטרגנטים קשים מאריך את חיי הציפורן .
  • תחזוקה שוטפת לציפורניים גזרי את ציפורנייך ונקי תחת הציפורן באופן קבוע. השתמשי במספריים או צבטית חדה, לטשי והחליקי את קצה הציפורן . לעולם אין לתלוש ציפורן תלויה, משיכה כזו תסתיים כמעט תמיד בתלישה של רקמה חיה, כאבים ולרוב גם דימום. גזרי ציפורן תלויה והשאירי זווית קטנה נראית לעין.
  • לחות לעיתים קרובות הציפורניים זקוקות ללחות בדיוק כמו העור. מרחי קרם והחדירי תוך כדי עיסוי לציפורן בזמן שאת מורחת את עור הידיים. יש למרוח קרם לאחר כל שטיפת ידיים.
 מניקור וציפורניים חלשות
אם את סומכת על טיפול מניקור שיעניק לציפורנייך מראה טוב, זיכרי מספר דברים.
  • אל תרשי לגזור את העור סביב הציפורן – הפעולה הזאת עלולה להוביל לדלקת ציפורניים.
  • בדקי שטכנאית הציפורניים שלך בצעה חיטוי מלא של כל הכלים המשמשים אותה לטיפול. השימוש בכלים לא סטריליים עלול להעביר דלקות ויראליות כמו הפטיטיס B או יבלות.
    ציפורניים פריכות, שבירות או חלשות יכולות להוות אתגר לחיזוק. העצות הבאות יכולות לעזור להגן עליהם, ויקטינו את הסיכוי לפיצול או שבר.
  • שימרי על ציפורניים קצרות, בעיצוב מרובע ומעט עגול בצדדים. ציפורניים שבירות כדאי לקצר מיד לאחר מקלחת או עד 15 דקות לאחר טבילה במים. לאחר מכן יש למרוח קרם לחות.
  • מרחי קרם על הציפורן ומסביב לה לפני השינה ועטפי בכפפות כותנה.
  • מרחי מחזק ציפורניים, אך הימנעי מרכישת מוצרים המכיליםtoluene sulfonamide  או  formaldehyde, אלו כימיקלים שיכולים לגרום לאדמומיות או גירוי בעור.
  • צמצמי את השימוש במסיר לק, המייבש את הציפורן. בלית ברירה, השתמשי במוצר נטול אצטון והסירי בזריזות ובקלילות.
  • טפלי בהתפצלות בעזרת לק.
  • הרבי בשתיית מים.

שינוי בהרגלי תזונה שמטרתם לכאורה לחזק את הציפורן אינם עובדים. זהו מיתוס לחשוב שהוספת פרוטאין לתזונה אצל נשים הלוקות במחסור בפרוטאין תחזק את הציפורניים.  כנ"ל לגבי טבילת הציפורניים בג’לטין. תאי הציפורן מתהווים באזור שורש הציפורן (המטריקס). אורך המטריקס הוא הפקטור הקובע את העובי הטבעי של הציפורניים. קל מאוד להזניח א הציפורניים, אבל טיפול בסיסי קטן יכול להעניק מראה של ציפורניים בריאות לאורך זמן.

תורגם ושוכתב מכתבה של בי"ח Mayo ארה"ב ע"י אורלית אוקוביץ’, מנכ"ל ביו סקלפצ’ר



עמוד זה נצפה: 700 פעמים

כתבות בניית ציפורניים

אני מאשר/ת קבלת דיוור