חיפוש באינדקס עסקים

הרימון – סמל לשנה החדשה

פורסם מאת: בתאריך: 23 ספטמבר 2014

הרימון הוא אולי אחד מן העצים הותיקים ביותר המוכרים למדע. לקראת ראש השנה העברי חשוב לזכור את סגולותיו הרבות של הפרי המלבב אשר נחשב לאחד מנציגיה הבולטים ביותר של מהפכת הבריאות השוטפת את מחוזותינו.
עוד משחר ההיסטוריה ידע האדם להעריך את תכונותיו המופלאות של עץ הרימון ותוצריו הרבים כמו הגרגרים שבתוכו אוצרים את כל הטוב, המועיל והיפה שבטבע.
 

הרימון הינו פרי ממשפחת הרימונים וגדל כעץ או כשיח קוצני תרבותי. מוכרים שני זנים של רימונים האחד בעל ציפה כהה וטעם גרגריו חמצמץ, השני בעל ציפה בהירה וטעם גרגריו מתקתק.
הרימון הינו אחד הפירות שבהם נתברכה הארץ עוד מימי קדם, והוא אחד משבעת המינים ומסממני ראש השנה. הפרי מסמל שפע, ברכה, פריון, יופי, מורכבות, מלאות, עצמה, חיות, יצריות, יצירתיות ובעיקר –  מלכות. הכתר שלראשו לא מותיר מקום לספק – מדובר כאן בבעל זכות קיום טבעית ובלתי מעורערת. הפרי משול ביהדות לאדם המלא והגדוש בכל טוב – ’מלא כרימון’ – וכך גם שימושיו בתחומים שונים בחיינו כמו בישול, אפייה ואף הכנת קוקטילים אלכוהוליים, צביעת בדים ועורות, קישוט ועיטור סמלים ומטבעות. לאורך השנים רק הולכת וגוברת ההכרה ביתרונותיו וסגולותיו של הרימון.

חיוני לבריאות   
"הרימון עשיר בסיבים, מספק אשלגן, ויטמין C, נוגדי חמצון ועוד מרכיבי תזונה בריאים וטובים."  הרימון נמצא בקבוצת המזונות האדומים, מזונות שיכולים לתרום לשמירה על בריאות הלב, הראיה ומערכת החיסון. מזונות אדומים שכדאי לשלב אותם בתפריט הינם אוכמניות, רימון, ענבים, אבטיח, בצל אדום, גמבה, שעועית ועגבניות" מסבירה חלי ממן. אחד השימושים שנחקרו רבות ותפסו תאוצה בשנים האחרונות על יישומי הרימון, הוא השימוש במיצוי הפרי.  שמן גרעיני רימון ידוע ברפואה העממית של המזרח הרחוק, הודו ואגן הים התיכון כבר מאות שנים כשמן ייחודי וככלי חשוב לטיפול במגוון רחב של בעיות בריאותיות. זהו אחד השמנים החדשניים ביותר שפותח ונחקרו בישראל: כך למשל, חוקרים ישראליים מהטכניון בחיפה מצאו שלשמן השלכות חשובות בטיפול בסרטן השד, ובמחקרים נוספים הוכחה גם יעילותו בטיפול בחולים עם מחלות לב וכלי דם, השפעה מיטיבה על סובלים מרמות כולסטרול גבוה, ועוד.
דאנה מויאל, מטפלת בכירה בשיאצו ונטורופתיה מסבירה כי הרימון הוא נשק חשוב לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. לדבריה מחקרים מראים כי צריכה יומיומית של הגרגירים או המיץ תורמת להפחתת רמות הכולסטרול "הרע" בדם (LDL), להפחתת רמות לחץ הדם, לשיפור זרימת הדם ללב ואפילו לנסיגה של טרשת העורקים. ובכך יכול להגן הרימון מפני התקפי לב, אירועים מוחיים ומחלות סרטן. " לפיגמנטים האדומים, האנתוציאנינים, סגולות נוגדות חמצון ונוגדות דלקת. לכן הם תורמים, יחד עם רכיבים מגנים נוספים ברימון, כמו הטנינים, גם להאטת תהליכי הזדקנות ולמניעת סרטן"
"מהירות התפתחותם של תאי סרטן הערמונית יורדת ב 35% בקרב גברים ששתו מיץ רימונים." כך טוען פרופ’ אלן פנטוק מהמחלקה האורולוגית בבית-הספר לרפואה ע"ש דייויד גפן, באוקלה, ומוביל המחקר בנושא השפעת הרימונים. "מיץ רימונים הוא אנטי מחמצן חזק, ויש ראייה חזקה לכך שלדבר חשיבות רבה בכל האמור לסרטן הערמונית.  גם מחקרו של ד"ר אפרים לנסקי מהטכניון בחיפה חשף את יכולותיו של פרי הרימון לבריאותנו. במחקר זה נבדק שמן שהופק מגרעיני הרימון וכן יין ותמצית קליפות רימונים. חומרים פעילים המצויים בפרי ובקליפה פשוט גרמו להרס תאי הסרטן באחוזים גבוהים.

יעיל בטיפוח
ד"ר קובי שמיר מומחה לרפואה סינית ורוקחות קוסמטית ב’תפוח טכנולוגיות’, מסביר כי "גם בהיבט האסתטי הולכת וגוברת בשנים האחרונות ההכרה ביתרונותיו וסגולותיו של הפרי במתן פתרונות אופטימאליים בטיפול וטיפוח עור הפנים והגוף. לדבריו תעשיית הקוסמטיקה אשר זיהתה את ייחודיותו של הפרי המופלא משתמשת בחלקיו השונים, שלהם לדבריה תכונות מגוונות להפקת מוצרי טיפוח.  ב"תפוח טכנולוגיות" ייחדו סדרת קוסמטיקה על בסיס הפרי האדום עם הכתר ומלכותי. יחודו של שמן זרעי רימון הינו בכך שמכיל ריכוז גבוה ביותר של חומצות שומן המשמשות כאנטיאוקסידנטים,  הוא עשיר בנוגדי חמצון רבי עוצמה, ברזל, ויטמינים, מינרלים, חומרים אנטי דלקתיים ותרכובות פוליפנוליות, המשקמות את תאי העור, מגינות עליו מפני זיהום  ומחלות עור שונות ,ובעיקר מסייעות במניעת הזדקנות העור ,טיפול בקימטוטי עור ,הבהרת כתמים,מתן לחות לעור,ונותן מענה רחב לכל סוגי העור".
יפית אלימלך, קוסמטיקאית פרא רפואית ובעלת המותג YE מציין כי תעשיית הקוסמטיקה משתמשת בחלקי הרימון השונים, שלהם תכונות שונות: מיץ הרימונים, מיצוי קליפת הפרי, וכמובן שמן זרעי הרימון, כשאפקטיבי מכולם הוא שמן זרעי הרימון. "קיימת משמעות שונה לגמרי לשימוש במיץ רימונים לשמן זרעי רימון.  מיץ הרימונים, שיש לו ערך רב בשתייה, הוא כמעט חסר אפקטיביות בשימוש חיצוני, בישראל משמשים בו בקוסמטיקה בעיקר לצבע. לעומתו שמן זרעי רימון, הינו המרכיב העשיר ביותר בסגולות בשימוש עבור קוסמטיקה".
"שמן גרעיני רימון, נחשב למרכיב עשיר ביותר בסגולותיו בעיקר בשל שנמצא יעיל ובעל עוצמה רבה בטיפול וטיפוח העור, תוך מתן הזנה, חיוניות ומראה עור רענן ובריא. תפקידו המרכזי של השמן: להאט את תהליכי הזדקנות העור ולשפר את מראה העור" מוסרת מרים זהבי, נשיאת חברת כריסטינה ומוסיפה "כי שמן הרימון המשולב במוצרי קוסמטיקה מיועד לטיפול וטיפוח עור הפנים תוך סיוע במתן פיתרון יעיל לבעיות פיגמנטציה. "לשמן תכונות אסטרוגניות טבעיות אשר תורמות לחידוש העור, מילוי קמטים עדינים ועזרה ביצירת מראה רענן ובריא. השמן מתאפיין בריכוז גבוה ביותר של חומצות שומן המשמשות כאנטי-אוקסידנטיים, שתפקידן לשקם את תאי העור, להגן עליו מפני זיהומים ורדיקלים חופשיים ובעיקר לסייע במניעת הזדקנות מוקדמת וטיפול ממוקד בקמטים".
עליזה שביט, רוקחת ופרמקולוגית מחברת "שביט" המנוהלת על ידי רוקחים בכירים ואנשי מקצוע מתחום הרפואה המשלימה והקונבנציונלית, יודעת לספר כי שמן הרימונים מופק לרוב מזרעי הרימון בכבישה קרה. מחירו הגבוה של שמן זה נובע לדבריה מן העובדה כי תהליך הפקתו מורכב ויקר. "שמן הרימון מופק מקליפת הגרעין הלבן הנמצא בגרגרי הרימון. לצורך הפקת 2  ק"ג שמן זרעי רימונים טהור יש צורך בטון רימונים. מדובר בתהליך ההפקה מורכב מאוד הדורש מיומנות מקצועית רבה ומכשור מתקדם. השמן הטהור משולב בתכשירי קוסמטיקה או משווק כשמן עצמאי ומיועד למריחה על העור. הוא עשיר בנוגדי חמצון רבי עוצמה, ברזל, ויטמינים, מינרלים, חומרים אנטי דלקתיים ותרכובות פוליפנוליות הייחודיות לשמן זה בלבד".
ענת בקר, קוסמטיקאית ובעלים של "הברבור", המרכז  לקוסמטיקה מדעית מוסיפה כי שמן הרימונים הוא בעל יעילות מצוינת לעור הפנים.  לטענתה בהיותו נוגד חמצון הוא נלחם ברדיקלים החופשיים התוקפים את העור. נזקי הרדיקלים החופשיים מתבטאים בעור חסר חיות, יבש וחסר אלסטיות. סימנים אלו יגרמו להזדקנות מוקדמת של העור. "הרימון הוא רכיב שכיח בתעשיית הקוסמטיקה, מאחר שהוא גורם ללחלוח העור ובעל יכולת גבוהה להבהרתו. דרגת החומציות של הרימון גבוהה מזו של עור הגוף, ולכן הוא מנטרל את התפתחות החיידקים ויעיל למטרות ניקויי".

מתכונים לשימוש ביתי/באדיבות ענת בקר
פילינג להבהרה וטשטוש כתמים: פילינג זה יעיל גם לטיפול בכתמי ניקוטין בידיים. מערבבים כפית מי ברז, רבע כפית שמן זית, מיץ מלימון אחד, רבע כפית מלח שולחן ומיץ רימונים. מורחים את התערובת על פנים נקיות ומעסים תוך הימנעות ממגע באזור העיניים. משאירים לעשר דקות נוספים, ושוטפים היטב עם מים חמימים. מומלץ לעשות פילינג זה 2-3 בשבוע.
פילינג לפנים ולידיים: פילינג זה מסייע לקבלת מראה בריא ורענן, ואינו מתאים לעור עדין עם נימי דם. מערבבים כף גדושה של דבש ו-2 כפות קווקר (שיבולת שועל) טחון וכף מיץ רימונים. מערבבים היטב ומעסים את הפנים והידיים. משאירים על הפנים למשך 10 דקות ושוטפים.
פילינג רימונים לפנים: פילינג זה מתאים לעור רגיל או שמן ומשמש להסרת התאים המתים וניקוי יסודי. להכנה, מערבבים כף גדושה של דבש, 3 כפיות שקדים טחונים לאבקה, כפית מיץ לימון וגרגירי רימון מחצי רימון.



עמוד זה נצפה: 514 פעמים

כתבות

אני מאשר/ת קבלת דיוור