חיפוש באינדקס עסקים

היפר-פיגמנטציה – שאלות ותשובות

פורסם מאת: barosh בתאריך: 11 יולי 2010

 

קליניק מציגה את Even Better Clinical Dark Spot Corrector. הסרום החדש של קליניק מסייע ביעילות בטשטוש מראה הכתמים הכהים, כתמי הגיל ושינויי הצבע הנובעים מהזדקנות, שנים של נזקי שמש מצטברים, התקפות סביבתיות וצלקות אקנה מן העבר, על מנת לחשוף עור פנים קורן ואחיד יותר. בדיקות קליניות הוכיחוEven Better Clinical Dark Spot Corrector כי ביצועיו של Even Better Clinical Dark Spot Corrector משמעותיים ביותר, כעבור 4, 8 ו-12 שבועות, גוון עור אחיד יותר מתקבל. תוצאות שיפור של 53% בגוון העור לאחר שימוש ב-Even Better Clinical Dark Spot Corrector במשך 12 שבועות, עם הבדל אחד, סרום מטשטש כתמים זה עדין ואינו מגרה את העור, ואידיאלי לעור שאינו סביל לטיפולים אחרים להבהרת העור. אין צורך בביקור אצל רופא עור, נשים יכולות לקבל תוצאות של גוון עור אחיד באופן משמעותי ולטפל בתופעה ללא צורך בתרופות מרשם שלהם תופעות לוואי לא מבוטלות.
הסרום החדש של קליניק מציג פריצת דרך מדעית, עם הקומפלקס החדש CL-302 של קליניק, שהוגשה עבורו בקשה לפטנט. קומפקלס זה כולל טכנולוגיה חדשה המופקת מצמחים, שהוכח קלינית כי היא משפרת באופן מובהק את אחידות הגוון, המראה הקורן והבהירות של העור.
לרגל השקת CLINIQUE EVEN BETTER CLINICAL, קיימנו ראיון עם ד"ר דניאל ירוש – סגן נשיא בכיר בקבוצת חברות אסתי לאודר, מחקר מדעי בסיסי, בנושא היפר-פיגמנטציה. ד"ר ירוש קיבל שאלות בנושא והעניק תשובות בנושא המטריד פלח אוכלוסיה לא קטן – היפר-פיגמנטציה.

שאלה: מהי היפר-פיגמנטציה?
ד"ר ירוש: היפר-פיגמנטציה היא עליה בפיגמנטציה הרגילה של העור באיזור מסוים. יש צבעי עור רבים ושונים, אך הכוונה אינה לצבע ספציפי כלשהו. היפר-פיגמנטציה היא פשוט יותר צבע משיש לך בדרך-כלל באיזור מסוים, והיא עלולה להיגרם כתוצאה מחשיפה לקרני UVA ו UVB מזיקות, צלקות אקנה, כתמי גיל ושינויים הורמונאליים.
 
שאלה: מהם סוגי כתמי הפיגמנטציה השונים המופיעים על העור? האם כולם נגרמים מאותה הסיבה?
ד"ר ירוש: יש כתמים כהים רבים ושונים העלולים להופיע על העור. המלנין אחראי לצבע שאנו רואים על עורנו, כולל כתמי פיגמנטציה, אך לכתמים כהים שונים יש גורמים מעוררים שונים. אחדים מכתמי הפיגמנטציה השכיחים ביותר והגורמים המעוררים אותם, הם:

  • היפר-פיגמנטציה הנובעת מחשיפה לקרני UV (הידועה גם ככתמי גיל או כתמים כהים): כשהם מגורים ע"י קרני UV, פעילותם הרגילה של התאים הפנימיים בעור (מלנוציטים) נעשית היפראקטיבית, ומעוררת פעילות טירוזינז וייצור יתר של פיגמנטציית מלנין. כתוצאה מכך, במשך הזמן יוצר העור כתמים כהים אלו.
  • היפר-פיגמנטציה כתוצאה מצלקות, זיהומים או גירוי אחר: צורות שונות של גירוי עלולות להוביל לכתמים כהים כגון תגובה כתוצאה מניקוי יתר של העור, חתכים, שריטות ופצעים, תגובות אלרגיות, זיהומי עור ובייחוד פצעוני אקנה. לטיפולים רפואיים מסוימים, כגון טיפולי לייזר, יש פוטנציאל לגרום להיפר פיגמנטציה.
  • מלסמה או כלואסמה: מופיעה בצורה סימטרית על השפה העליונה, עצמות הלחיים והסנטר התחתון אצל נשים מעל גיל 20. ההבנה הכללית היא כי היא נגרמת ע"י שינויים הורמונאליים, וחשיפה ל UV מחריפה אותה. יש גם סוג המופיע רק במהלך הריון או בעת נטילת גלולות למניעת הריון ותרופות אחרות המשפיעות על ההורמונים. במקרה אחרון זה, שינויי הצבע ייעלמו לרוב לאחר סיום ההיריון או לאחר שהאישה מפסיקה ליטול את התרופה.
  • נמשים תורשתיים: כתמים קטנים אלו מולדים ומתחילים להופיע בסביבות גיל 3, ובאופן הבולט ביותר בגיל ההתבגרות. לאחר גיל 30, הם נותרים ללא שינוי פחות או יותר או נעשים בהירים מעט יותר. הקשר שלהם לקרני UV עדיין אינו ברור. אנשים עם עור בהיר, שיער אדמוני, שיער בלונדיני או עיניים כחולות, מועדים להם יותר.

שאלה: ספר לי עוד על מלנין והאופן שבו הוא פועל בעורנו?
ד"ר ירוש: המלנין הוא הפיגמנט הכהה שמיוצר ע"י העור בתגובה להתקפות מן הסביבה, ובהן קרינת UV, זיהומים, תגובות אלרגיות ופצעים. המלנין מיוצר ע"י תאים המתמחים בייצור פיגמנט באפידרמיס, הנקראים מלנוציטים, אשר מתאפיינים בזרועות קטנות הנשלחות לכל עבר, בדומה לתמנון. כל אחד מן התאים האלו נוגע בתאים רבים אחרים באפידרמיס – קרטינוציטים – כדי להפיץ מלנין. כאשר העור ניזוק, הוא מעורר תגובת הגנה, אשר שולחת אותות למלנוציטים, להתחיל בצעדים הגנתיים. כתוצאה מכך, משחררים המלנוציטים מלנין, אשר עולה עד לחלקו העליון של גרעין תא העור. אם המלנין מיוצר בהתמדה ובאופן לא אחיד בעור, גם לאחר שהנזק ההתחלתי חלף, כתמים כהים ושינויי צבע יוצרים היפר-פיגמנטציה על פני העור.

שאלה: האם אנו יכולים לשלוט בכל סוגי הפיגמנטציה?
ד"ר ירוש: אנו יכולים לטפל בכתמים הכהים הנגרמים ע"י מלסמה, כלואסמה והיפר-פיגמנטציה בעקבות חשיפה לקרני UV או כתוצאה מצלקות, תגובות אלרגיות, זיהומים או גירוי אחר. איננו יכולים לטפל בתופעות כגון נמשים תורשתיים.

שאלה: מי מועד לפיגמנטציה חריגה?
ד"ר ירוש: אנו רואים כי לסוגי עור, שיש בהם יותר מלנין באופן טבעי, או שמגיבים בקלות על ידי יצור מלנין, יש סיכון גבוה יותר לשנויי צבע. אך כל אחד עלול להיות פגיע לפיגמנטציה חריגה. סוג הפיגמנטציה החריגה תלוי בגוון העור הטבעי. לדוגמה, אם העור מייצר יותר מלנין, הסיכויים גדולים יותר כי יהיו לך כתמים כהים כתוצאה מגירוי או צלקות של פצעונים. אם גוון העור בהיר יותר, כתמים כהים נוצרים באזורים החשופים לשמש. עור אסיאתי נוטה לפתח כתמים כהים מוקדם יותר מעור לבן. אמנם פיגמנטציה היוותה בעיה עיקרית באסיה במשך מאות שנים, אך היא הופכת לבעיה עיקרית גם באיזורים אחרים, ובהם אמריקה הלטינית, המזרח התיכון ואפריקה. ובשעה שעור כהה נתון בסיכון גבוה יותר לסוגים מסוימים של היפר-פיגמנטציה, עור לבן עלול גם לפתח כתמי גיל וחריגות פיגמנטציה אחרות, כך שהדבר הופך לבעיה גוברת כלל עולמית.

שאלה: כיצד משפיעה ההיפר-פיגמנטציה על נשים ממוצאים אתניים שונים?
ד"ר ירוש: אצל נשים לבנות, ההיפר פיגמנטציה מופיעה באזורים של נזקי שמש, בצורת כתמי גיל, לא פעם בעקבות היווצרות קמטים. אצל נשים אפריקניות-אמריקניות, נגרמת ההיפר-פיגמנטציה פעמים רבות כתוצאה מצלקות אקנה. אצל נשים אסיאתיות, כתמי הגיל מופיעים מוקדם יותר מאשר אצל נשים לבנות ולא פעם, ללא קמטים. וגם לנשים היספניות יש מצבורי מלנין שהן מכנות בשם "מנצ’ה".

שאלה: מדוע לדעתך יש התמקדות מוגברת בנושא היפר-פיגמנטציה בתעשייה?
ד"ר ירוש: אף שלהיפר-פיגמנטציה גורמים רבים ושונים, נזקי השמש הם האשמים הגדולים ביותר. גברים ונשים שנהגו להשתזף במשך שעות כשהיו צעירים יותר, רואים כעת את תוצאות נזקי קרינת ה-UV, הידועים גם ככתמי גיל, ומחפשים באופן פעיל דרכים לטפל בבעיה זו. כמו כן חל מפנה באפנת השיזוף. עור בהיר אופנתי כעת, וכתמי גיל נראים דרמטיים יותר על עור כזה. וסוף-סוף יש לנו טכנולוגיה שיכולה לגרום להבדל של ממש.

שאלה: מהן אחדות מן השיטות לטיפול מקומי בהיפר-פיגמנטציה?
ד"ר ירוש: גם הקהילה הרפואית מכירה באתגרי הטיפול בהיפר-פיגמנטציה. אחד מטיפולי "תקן הזהב" במרשם רופא הוא הידרוקינון 4%, שניתן להשיגו במרשם רופא בלבד. טיפולים מקומיים יעילים חלופיים כוללים מוצרים קוסמטיים המכילים נוגדי חמצון רבי עוצמה, המסייעים בהאחדת גוון העור.

שאלה: כיצד יכולים נוגדי חמצון מסוימים להילחם בהיפר-פיגמנטציה?
ד"ר ירוש: המדענים מכירים בכך שהתגובה הבסיסית ליצירת מלנין היא תגובת חמצון, שבה חומרים מזינים חסרי צבע הופכים לפיגמנט בעל צבע בשם מלנין. לסדרת תגובות זו מסייע האנזים טירוזינז. נוגדי חמצון רבי עוצמה מסוימים מסוגלים למעשה להתנגד לתגובת חמצון זו. נוגדי חמצון, בייחוד פוליפנולים, נמצאים בתמציות רבות שמכינים מצמחים ובהם ויטמין E, ויטמין C, חומצה פרולית, פרואנתוציאנידין מיין, פוליפנולים מתה ירוק, רסברטרול מיין וגניסטאין מפולי סויה. כל אלו הראו הצלחה מסוימת בשיפור גוון עור לא אחיד. באופן הראוי ביותר לציון, נוגד החמצון המצוי בשפע בצמח ה-Dianella Ensifolia, יחד עם רכיבים רבי עוצמה אחרים, מראים ביצועים ברמת שיפור גבוה.



עמוד זה נצפה: 558 פעמים

כתבות

אני מאשר/ת קבלת דיוור