חיפוש באינדקס עסקים

מלח הארץ – נפלאות המינרלים של ים המלח

פורסם מאת: barosh בתאריך: 13 אפריל 2009

 

                                                                                                                                       כתב: קובי טיריפינטו
מיקומו הגיאולוגי הייחודי של ים המלח, ריכוז המלחים במימיו וההרכב הייחודי של מימיו והמלחים שבו, כל אלה מקנים לים המלח סגולות רפואיות ייחודיות אשר מוכרות לאנושות מזה אלפי שנים. ים המלח נחשב לתופעת טבע יחידה ומיוחדת מסוגה בעולם כולו הוא נמצא בנקודה הנמוכה ביותר בעולם, 410 מטרים מתחת לפני הים, והוא שופע מגוון מינרלים וצמחים בעלי כוחות ריפוי מוכחים ובעלי יתרונות קוסמטיים.
ריכוז המלחים במימיו גבוה פי 3 מריכוז המלחים הקיים במימי האוקיינוס, כמו כן ולצורך השוואה כדאי שתדעו כי ריכוז המינראלים בים התיכון עומד על 3.5 אחוזים על אף היותו מלוח, בעוד שהמים בים המלח מכילים פי 8.5 יותר מינראלים מאשר מי ים התיכון. השוואה מעניינת נוספת היא שגוף האדם מכיל רק 0.9 אחוזי מינראלים. אגב, ריכוז המינראלים במים המינראלים המיועדים לשתיה הוא אפסי.
המינראלים מים המלח מזוהים כמשאב רפואי וקוסמטי המוביל של מדינת ישראל. בעולם קיימות יצרניות רבות המשווקות מוצרים מים המלח המבקשים לספק מענה טיפולי אמין לבעיות עור מסוגים שונים. אזור ים-המלח מהווה מוקד משיכה בשל היותו תמצית של חיוניות, בריאות ויופי ונועד לו חשיבות טיפוח רבה עוד מתקופת המלכה קליאופטרה, אשר הפכה את נווה המדבר הקסום למעיין המרפא האישי שלה.

העובדות בשטח:

למעלה מ-60 מפעלי קוסמטיקה בארץ מייצרים ובעיקר מייצאים, מוצרי קוסמטיקה אשר מכילים מינראלים המופקים מהמים הנשאבים מים המלח ומהבוץ הנכרה בסביבה. היקף מוצרי הקוסמטיקה המיכלים מינראלים מים המלח מגיע ליותר מ-70 אחוזים מהיקף יצוא מוצרי הקוסמטיקה והטואלטיקה.
זה לא מקרי שבהתאחדות התעשיינים, מכון הייצוא ובמפעלי הקוסמטיקה הישראלים משקיעים מאמצים רבים בנושא ים המלח. המספרים מספרים את הסיפור כולו: מפעלים רבים בארץ מייצרים ובעיקר מייצאים, מוצרי קוסמטיקהמלח הארץ - נפלאות המינרלים של ים המלח שמכילים מינראלים המופקים מהמים הנשאבים מים המלח ומהבוץ הנכרה בסביבה.
מנתוני מכון הייצוא עולה שהיקף יצוא מוצרי הקוסמטיקה המכילים מינראלים מים המלח מגיע ליותר מ-70 אחוזים מהיקף יצוא מוצרי הקוסמטיקה והטואלטיקה.
לאחר אלפי שנים של ניסיון אנושי ופולקלור הקשור בים המלח וסגולותיו החל המדע המודרני לחקור טענות אלו במטרה לבדוק את אמיתותם ומקורם. מחד, רופאים וחוקרים בעלי שם בתחומים שונים ומאידך, מעבדות קוסמטיקה מסחריות, החלו לבצע מחקרים וניסויים רבים לאורך השנים וממצאיהם המפורסמים ברבים ביססו את אמיתות הטענות עתיקות היומין – מימי ים המלח ואוצרותיו הם יחידים מסוגם ואוצרים בקרבם סגולות ריפוי ויופי טבעיים.

אז איך הכל התחיל?
את הרעיון לנצל את אוצרות ים המלח בקוסמטיקה הגה מדען יהודי וניצול השואה: ארנסט בראון, שפיתח את הפורמולות הראשונות של מותגי חברת DSD, ראשי התיבות של DEAD SEA DRUG עסק במקור במחקר מחלת הפסוריאזיס (מחלת עור שאחד ממקורות הריפוי שלה הוא ים המלח).
"הבנתי שמינראלים המצויים בים המלח, בריכוז גבוה יותר מאשר בכל מקום אחר, יכולים להקל על החולים" טען בעודו בחיים בראון, והוסיף: "להביא את כל החולים בעולם לים המלח זה קצת מסובך, אבל להביא קצת מים המלח לחולים זה בהחלט אפשרי" וזוהי בעצם תמצית הרעיון שעמדה מאחורי ההמצאה של בראון.
בשנת 1953 עלה בראון ארצה בכדי לחקור את הנושא, ופה נפגש לראשונה עם "ים המוות" בעקבות המפגש הזה נולדו הפורמולות הקוסמטיות הראשונות בעולם שהכילו רכיבים מים המלח, פיתוח זה עורר התעניינות רבה ובראון נדרש לספק מידע אודות המצאה החדשה. בזמנו הסביר המדען על הקשר בין המינראלים של ים המלח לבריאות העור. מבדיקות עולה כי שכבת האפידרמיס בעור מכילה 18 מינראלים שחיוניים לתפקוד העור ולהתפתחותו. המים והבוץ בים המלח מכילים 30 סוגים שונים של מינראלים, שהחשובים בניהם הם: הברום, המגנזיום, הסלניום, היוד, הגופרית, הכלור והסידן, כמו כן ידוע כי כן מי ים-המלח ייחודיים ועשירים בחלבונים הנוצרים מאצות וממאובנים הנמצאים בו. אין פלא שמוצרי טיפוח שהופקו ממימיו של אזור אגדי זה, בו הזמן עומד מלכת, בכוחם להשיב לעור הפגוע את האיזון המינראלי הנדרש לו.
מחקרים שבוצעו בבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית הוכיחו שרחצה במי ים המלח גורמת להם לחדור את שכבת העור החיצונית, להשפיע על שכבות עור פנימיות ולעיתים לסייע להקלתן או לריפוין של מחלות עור כמו פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) ובהרת (ויטיליגו) – מחלה שמתבטאת באובדן פיגמנט בעור. פיתוחיו המדעיים של בראון בדמותם של מוצרי הקוסמטיקה הראשונים של חברת DSD הונחו על המדפים בשנות ה-80 אולם על בסיס ממצאיו המדעיים של המדען החלה להתפתח לחופי ים המלח תעשייה ענפה של תיירות בריאות, המשלבת טיפולים שונים המבוססים על מקורות הים המשלבים רחצה ותעשיית בריאות ויופי המתמחהמלח הארץ - תו תקן למוצרי ים המלח ברקיחת מוצרי קוסמטיקה ויופי מהמינראלים המצויים במימי ים המלח, במלחיו ובבוץ השחור המבעבע בו.
מנתוני ענף התמרוקים בהתאחדות התעשיינים עולה כי מרבית מוצרי הקוסמטיקה המכילים מינראלים מים המלח אינם מגיעים כלל לנקודות המכירה בארץ, והם מיועדים בעיקר לייצוא. במדינות רבות באירופה ובמזרח הרחוק הפך המושג "ים המלח" למושג כמעט מאגי. נשים רבות ברחבי העולם מייחסות למוצרים האלה סגולות ריפוי כמו לתרופות.
את הצלחתה של תעשיית הטיפוח מים המלח מובילה בגאון חברת "אהבה מעבדות ים המלח" אשר הוקמה בשנת 1988 תוך אמונה על הפצת יתרונותיו ותועלותיו של ים המלח בכל רחבי העולם. המותג מוצע בחנויות כלבו, בפרפומריות וברשתות יוקרתיות בלמעלה מ-30 מדינות בעולם.

איך תדעו אם באמת מדובר במוצר טיפוח המכיל מינראלים מים המלח?
השנה יתקיים זו השנה השלישית ברציפות כנס התמרוקים של התאחדות התעשיינים. השנה יעמוד הכנס בסימן כש"היופי פוגש במדע", כאשר אחד הנושאים המרכזיים שידונו בו הוא סימני חיים מים המלח – תוך התייחסות לבדיקות יעילות שבוצעו בתכשירים המכילים מינרלים מים המלח על עור הגוף והפנים.
בכנס זה יוכרז לראשונה בעולם על תו תקן רשמי המציב סטנדרטים אחידים על מוצרי טיפוח המכילים מינרלים מים המלח ויוענק פרס מפעל חיים לגב’ סופיה בראון, אשר בעלה המנוח היה הראשון שפיתח סדרת מוצרי טיפוח המנצלת את סגולותיו של ים המלח. אחרי שנים של הטעיות ופרסומי שווא, החליטה התאחדות התעשיינים לעשות סוף סוף ניסיון אמיתי לעשות סדר במוצרי קוסמטיקה מים המלח. לפי ההערכות ההתאחדות למעלה מ-70 יצרנים משווקים מוצרים מים המלח, ביניהם בוץ, משחות, קרמים ומוצרי ספא. כולם מבטיחים הגנה, שימור הלחות ואפילו עור צעיר לנצח. מעכשיו לטענתם יידרש כל יצרן להוכיח שאכן מקורה של מסכת הבוץ הוא ים המלח ולא בוץ מהנחל הסמוך, ושקרם הפנים היקר אכן מכיל ריכוז מתאים של מינרלים מהים הנמוך בעולם – ולא סתם מלח בישול. אחרי עבודת הכנה ממושכת יכריז בכנס התמרוקים השלישי ענף התמרוקים בהתאחדות על השקתו של תו האיכותתו תקן למוצרי ים המלח החדש, שיוענק רק ליצרנים שיעמדו בקריטריונים המגדירים מוצרי קוסמטיקה מים המלח. "הקריטריון העיקרי לקבלת התו הוא כמות המינרלים מים המלח שהמוצר מכיל", מסבירה נורית פייביש, יו"ר ענף התמרוקים בהתאחדות התעשיינים. "מלח אמבט או בוץ צריכים להכיל כמעט 100% חומרים מים המלח, ואילו תכשירים לאזורים רגישים כמו פנים ועיניים צריכים ריכוזים נמוכים. כך או כך, הכמות צריכה להיות משמעותית. אנחנו מתכוונים לבדוק במעבדה כל מוצר חשוד, ולשלול ממנו את התו אם לא יעמוד בקריטריונים לכל אורך הדרך".
אז מה יעשו הלקוחות העומדים לבחור מוצרים קוסמטיקה? כיצד ידעו אם המוצר אכן מכיל מינראלים מים המלח? ומהי בעצם הכוונה כשטוענים שאותו מוצר מיוצר ממינראלים ממי ים המלח?
ענף התמרוקים שבהתאחדות התעשיינים המייצג את מרב יצרני הקוסמטיקה בישראל, המובילים את קטגוריית DEAD SEA PRODUCT בעולם מאמין כי השקת התו החדש תצמצם את השוק הפרוע ולצד אמונה זאת מספק לכם מספר נתונים שיסייעו לכם לדעת ובעיקר ולבחור מוצר טיפוח הזכאי לתו האיכות החדש . השאלה הבסיסית היא כיצד תדעו האם במוצר קוסמטי כלשהו יש באמת מינראלים מים המלח? ואם כן, באיזה מינון? הרי קיימות חברות רבות בעולם, המציגות את מוצריהן כמוצרים המכילים מינראלים מים המלח כשבפועל מתברר שאפילו טיפת מלח או קמצוץ בוץ שנאסף מים המלח לא שולבו בהם. בשוק העולמי ניתן למצוא לא מעט מוצרים עליהם מתנוסס בגאון הכיתוב ’מוצרי ים המלח’ או כיתוב בנוסח אחר המעיד כי המוצרים ’מכילים מינרלים מים המלח,’ כיתוב זה מופיע על גבי המוצרים ללא פרטים נוספים על ריכוזם של המינראלים.
מאחר ולהצלחת ים המלח רוצים להצטרף גם חברות פיראטיות שדואגות להצמיד לתווית המוצרים שלהם את הכיתוב dead sea product על אף שאינן משתמשות במוצריהן במינרליםמים המלח ביקשו יצרני הקוסמטיקה המובילים את הקטגוריה לשמר את המוניטין של מוצריהן ולבדל עצמן מאותה תעשייה פיראטית. ענף התמרוקים שבהתאחדות התעשיינים השכיל להבין את טענות החברות והחליט להלחם בתופעה שעלולה לפגוע במוניטיןמלח הארץ - רוב מוצרי ים המלח מיועדים ליצוא הקטגוריה ובתדמית ים המלח עצמו בארץ ובעולם. מהלך קידום תו התקן מיועד אומנם לשוק המקומי אך בעיקר לבידולם של מוצרי הטיפוח שבקטגוריה בעולם. בהתאחדות התעשיינים סבורים כי על קנייני הרשתות המובילות לדעת כי החברות שעומדת מולם עברו תהליך סינון שמבדל אותן מחברות המתיימרות למכור מוצרים המכילים מינראלים.
הכיתובMADE IN ISRAEL  אומנם מסייע במקצת אך לא תמיד הוא מספיק ולכן בענף התמרוקים שבהתאחדות התעשיינים חשבו על דרישות נוספות. בהתאחדות הרי מכירים כל מפעל ומפעל יצרני החבר בענף התמרוקים, נציגי הענף מבקרים במפעלים השונים וסוקרים את פעילותם תוך אישור תעודותיהם המעידות כי המפעל מחזיק ברישיון תמרוקים כללי. בהתאחדות הקימו ועדה מיוחדת שהוקמה להתוויות הקריטריונים כסטנדרטים בסיסיים שיגדירו את מוצרי הקוסמטיקה מים המלח ובכך בעצם לבדל אותם מהתעשייה הפיראטית החוגגת בעולם.
דרישות תו התקן למוצרי ים המלח כוללות עמידה בקריטריונים שלפיהם ניתן יהיה לאשר את המוצרים כזכאים לתן רק עם עברו מינימום המינראלים הנדרש לפי סוג מוצר. בנוסף תידרש כל חברה להחזיק ברישיון תמרוקים כללי ומאושר המעיד כי המפעל מפוקח ומאושר לייצר תמרוקים ע"פ הסטנדרטים ל משרד הבריאות הישראלי.
על כל זכאית לתו להיות חברה בענף התמרוקים שבהתאחדות התעשיינים, המאגדת בתוכה יצרנים ישראליים בלבד המחזיקים ברישיון תמרוקים כללי ובתוך שכך לעמוד לפיקוח ובקרה שלה. הקריטריונים לקבלת התו מפולחים לפי דירוג מוצרים עתירי מינרלים ופחותי מינרלים. התו מוענק לזכאים עם קבלת התחייבות היצרן בהצהרה משפטית חתומה ע"י מנכ"ל החברה והכימאי הראשי המתחייבים לעמידה ברף הקריטריונים הנדרש.
אם כך, חשוב לזכור: לפני שאתם בוחרים מוצר קוסמטי מים המלח שימו לב שעל המוצר מופיע תו האיכות של מוצרי ים המלח מטעם התאחדות התעשיינים, כך נסייע כולם יחד בשמירת המשאב הטבעי והיוקרתי שלנו ים המלח ונאלץ את התעשייה הפיראטית לעמוד בסטנדרטים בסיסיים.



עמוד זה נצפה: 690 פעמים

כתבות

אני מאשר/ת קבלת דיוור