חיפוש באינדקס עסקים

לוהט על הראש – טיפוח השיער בקיץ

פורסם מאת: barosh בתאריך: 6 יולי 2009

 

כתב: קובי טיריפינטו

מסתבר שדווקא יש חדש תחת השמש. שיער ראשנו עומד במבחן קשה כל עונת הקיץ. הוא זקוק להגנה ולטיפול משקם לאחר החשיפה לשמש. שיער צבוע בפרט, חשוף לנזקי השמש (קרני UV), המלח והכלור הגורמים לפגיעה במרקמו הפנימי. בקיץ השיער מתייבש ונראה חלש ונטול ברק, הצבע לעיתים דוהה והשיער שבור ופגום. בדיוק כמו הגנה על העור – יש להגן בקיץ גם על השיער!
השיער הוא רקמת תאים מתה הצומחת מתוך העור. השיער עשוי בעיקר מקרטין (Keratin)  שהוא חלבון העשוי שרשראות ארוכות של חומצות אמינו, ממינרלים (בעיקר אבץ, צורן, ברזל וכלור) ומויטמינים כגון ויטמין A ומספר ויטמינים נוספים מקבוצת B. על ראשו של אדם בריא יש כמאה אלף שערות לערך.

  • טיפוח השיער בקיץ –
    הקיץ הגיע! חם ולח וקרני השמש הלוהטות פוגעות באופן ישיר במקרם השיער ובעור הקרקפת. הקיץ הישראלי מתאפיין בקרינת שמש חזקה המזיקה למראהו ובריאותו של השיער. השמש מייבשת, שורפת וכמובן מזרזת את דהייתו של השיער.
  • נזקי השמש –
    הפילוסוף הלטיני הידוע מקרוביוס כינה את השמש ’האינטליגנציה של העולם’, וברוב הדתות השמש אכן מייצגת באופן סימבולי את האלוהי ויש לכך אפילו סיבה הגיונית. ללא האור והחום שמפיצה החמה, כדור הארץ לא היה שורד – הצמחים לא היו גדלים וגופנו לא היה מסוגל לייצר את ’כימיקלי האושר’ שלו ואנו מסתבר, היינו מסתובבים מדוכאים למדי.
    בשנים האחרונות נחת עלינו האיום של סרטן העור, וכולנו יודעים עד כמה חשוב להיזהר מפני השמש וקרניה המזיקות ולמרות ששמירה מפני הקרניים האולטרא סגולות עוזרת להפחית את הסיכון לנזק, שכחנו שכדאי להעריך את ’הנורה’ של הטבע.
    עולם המדע המתקדם הוא זה שעוזר לנו להבין מדוע אבות אבותינו צדקו והעובדות ברורות כשמש.
    השמש היא בעצם כדור של גזים לוהטים. טמפרטורת פני השטח שלה היא 5,537 מעלות צלסיוס ובמרכזה היא מגיעה ל-15,000 מעלות צלסיוס. השמש בת 4.5 מיליארד שנים, ובמונחים של כוכב היא כבר בגיל העמידה.
    קלף השמש בחפיסות קלפי טארוט מסמל אושר ואין ספק כי היא השמש טומנת בחובה יתרונות וחסרונות רבים ואתם פשוט צריכים לדעת מה מותר ומה אסור.
    בדיוק כמו העור, גם השיער ניזוק מחשיפה ממושכת ומוגזמת לשמש. בקיץ השיער חשוף לשמש הקופחת, למלח בים, לכלור בבריכה, לחפיפות תכופות יותר בשמפו, שהוא בעצם דטרגנט (חומר ניקוי) אשר מותירים אותו "עייף" נטול ברק וקשה יותר.
    הנזק הקיצי המשמעותי ביותר לשיער, הוא החשיפה לקרינת השמש. לא רק שהקרינה האולטרה סגולה חזקה יותר בקיץ, אלא שבקיץ מרביתנו נוטים לשהות זמן רב יותר מחוץ לבית, ולהעצים את נזקי החשיפה מהשמש.
    מעצב השיער אבי פדידה ל-’לוריאל פרופסיונל’ יודע לספר כי חשיפה לשמש במהלך נופש בן שבועיים בחופי הים התיכון שווה לחשיפה לשמש במשך שנה שלמה בצפון אירופה. לדבריו ההשפעות של הקרינה האולטרה-סגולה על העור והשיער שלנו תועדו היטב, וההשפעות השליליות של חשיפה מוגזמת לשמש למצב הבריאות שלנו כבר ידועה.
    "בדיוק כמו העור, כך גם שיערנו ניזוק מחשיפה מוגזמת לקרינת האור של השמש. בחשיפה זאת גם חלבוני השיער וגם הפיגמנטים שבו מתפרקים, ומקנים לו מראה נטול ברק וחלש" אמר פדידה והוסיף: "כבר הוכח שקרינת השמש מפרקת את חומצות האמינו האחראיות למבנה הבסיסי של השיער. כתוצאה מהפירוק הזה, שנגרם על ידי קרינת האור, נחלש השיער ונראה עייף, חלש ופחות עמיד".
  • אין דרך חזרה –
    ג’ניפיר חזן המדריכה הראשית בחברת לוריאל פרופסיונל, טוענת שבניגוד לעור הגוף, לשיער אין בכלל מנגנון הגנה המתבסס על פיגמנטציה עצמית והתחדשות התאים.
    לדבריה כאשר השיער נפגע מהשמש, התהליך הוא בלתי הפיך והשיער "נכנס" למעגל הרס שמתגבר בכל חשיפה נוספת לשמש. השמש פוגעת בשיער באופן בלתי הפיך מהשורש ועד לקצוות. בכל פעם שהשיער נחשף לשמש, הוא נפגע, נחלש והופך רגיש יותר.
  • השמש מגיעה לכל חלקי השערה
    קרני UV  הן קרני שמש הרסניות הפוגעות בגוף האדם. ניתן לחלק את קרני השמש ל- 2 סוגים- UVA ו- UVB, כאשר קרני UVB הן ההרסניות ביותר לשיער.  כאשר השיער נחשף לשמש, נוצרת פגיעה בכל 3 האזורים שלו:
    איזור A 
    מעטפת הליפידים העוטפים את פני השערה ומגנים עליה נפגעת, כאשר רדיקלים חופשיים שנוצרים על ידי פוטונים אגרסיביים מאיצים את הנזק.
    השיער הופך מחוספס, חסר ברק ורגיש יותר להשפעות חיצוניות, כמו מזג האוויר.
    איזור B
    קרני  ה- UV תוקפות את המלט הבין תאי השומר על השערה מפני נזקים שונים, כגון לכלוך ועוד.
    השערה הופכת לשברירית וחלשה.
    איזור C 
    קרני ה- UV מגיעות לשכבה הפנימית ביותר של השערה, תוך פגיעה בשרשראות הקרטין שבונות את השערה. השיער נעשה פגום ושבור, ונוצרים קצוות מפוצלים.
  • השמש משפיעה גם על צבע השיער –
    גנית אלון, מנהלת יחידת קרסטס בחברת ’לוריאל’ טוענת שהחשיפה לשמש גורמת להבהרתו של השיער, הנראית בעיקר על שיער בגוונים בלונדינים ואדומים.
    בנוסף לזאת גם הברק של השיער משתנה בשמש – גוונים בלונדינים ואדומים יאבדו את הברק שלהם, שיער חום יהפוך לזהוב יותר וזאת בשל הירידה ברמת המלנין, פיגמנט הצבע המשחק תפקיד חשוב במהלך החשיפה לקרני השמש. ככל שהשערה בהירה יותר ומכילה פחות פיגמנטים, כך היא רגישה יותר לשמש.
    מעצב השיער זיו סלוק מבית ’לוריאל פרופסיונל’, חושף פרטים אודות מבנה השיער ומסביר: "המעטפת החיצונית של השערה עשויה שכבת קשקשים, העוטפת אותה מבחוץ ורוכנת זה על גבי זה, בדומה לאצטרובל. כך אותם קשקשים מכסים ומגוננים על השכבה הפנימית שבה נמצאים הפיגמנטים, המקנים לה את צבעה. השמפו שבו משתמשים פותח את הקשקשים בכדי לנקות מתחתם וביניהם את שאריות השומן והלכלוך שהצטברו, וזאת כמובן כאקט נוגד לקרני השמש, המלח והמים הקשים אשר נמצאים בברזי האמבטיות שלנו הפוגעים בשיער ומותירים אותו "פתוח." כתוצאה מכל הפעולות האלה הלחות שבשיער "נעלמת," הוא מתייבש, מאבד מהברק, מתפצל, נשבר ונעשה קשה לסירוק".
    מעצב השיער יניב שלום ממספרת NV  ל-’קרסטס’ מוסיף: "השיער בנוי מחלבון שנקרא קרטין, המורכב בעצמו מחומצות אמינו בסיסיות. אם המולקולות החיוניות האלה אובדות, השיער נחלש והופך לפחות עמיד בלחצי היום-יום". הפירוק של הקרטין על ידי האור מתרחש בעיקר באמצעות הקרינה האולטרה-סגולה.
    חלק מחומצות האמינו הנמצאות בשיער נספגות באזור זה, ולכן הן מתפרקות בעת החשיפה לקרינה. פירוק זה של לבני הבניין הבסיסיות של השיער, גורם לאיבוד העמידות והגמישות של השיער".
    מוסיפה בעניין זה הילה צימרמן מנהלת מרכז ההדרכה של חברת ’סטייל ארומתרפיה’: "היום כבר ידוע כי קרינת שמש גורמת לפירוק שני סוגי הצבענים הנמצאים בשיער – האומלנין והפיאומלנין. תוצאת הפירוק הזה היא הלבנה של הצבען, המותירה את השיער בהיר יותר, ומפחיתה את הגנת השיער מפני השפעות הקרינה האולטרה סגולה על חלבון השיער. בנוסף לפירוק מבנה החלבון של השערה, קרינת האור תוקפת גם את הצבענים שנמצאים בקליפת השערה. הצבענים העיקריים הם האומלנינים השחורים-חומים והפיאומלנינים הכתומים-אדומים המרכיבים פחות משלושה אחוזים מסך כל מסת סיבי השערה.
    תפקיד הצבענים האלה הוא לספק קצת הגנה על חלבון השיער, במיוחד באורכי גל קצרים שבהם גם הצבענים וגם חומצות האמינו סופגים אור. הגנה זאת מושגת על ידי ספיגת וסינון הקרינה הנכנסת ופיזור האנרגיה כחום. כאשר הם מגנים על חלבוני השיער מקרינת אור, הצבענים עצמם מתפרקים או מלבינים".
    הספר רועי חמו, העובד מביתו ומאמין בגישה הפרסונאלית המאפשרת לו לטענתו "לזהות ולאבחן בצורה מדויקת יותר, את מצב, סוג השיער והנזקים הרבים מהם הוא סובל השיער בקיץ". נוהג לקבל לקוחות חדשים המגיעים  לקבל ייעוץ אישי לגבי מצב שיערם.
    חמו מאמין שמראה השיער משקף את בריאות הגוף. לטענתו "שיער בוהק, גמיש, המקרין חיים יכול להצביע על גוף בריא הניזון היטב מתפריט עשיר ומגוון ואילו שיער שביר, נתלש, חסר ברק ומלא בקשקשת, יצביע על גוף שאינו מקרין בריאות.
    גם שמחה עזריאל דגן, נטורופתית N.D., ’מורז צמחי מרפא’ טוענת כי על פי התורה הסינית, סוג שיער ואופיו מרמז על מצב בריאותו הכללית של האדם. שיער מבריק מסמל עוצמה באנרגיית הריאות.
    שיער מלא מסמל עוצמה וחוזק באנרגיית הכליות. ולכן, כאשר השיער נושר או שאנו מבחינים בשינוי מהיר באופיו, רצוי לטפל בבעיה הבריאותית ובבעיית השיער יחד. לדברי חמו החשיפה לשמש, והמגע של השיער עם מי הים והבריכה, לצד השימוש המוגזם בתכשירי עיצוב והחוסר במרכיבי התזונה החיוניים לגוף ניכרים במראהו העגום של השיער.
    "אחד מנזקי הקיץ הבולטים היא התפצלות השיער, ההתפצלות מתחילה מהקצה ומטפסת במהירות כלפי מעלה. הטיפול הטוב ביותר הוא גזירת קצוות אצל הספר, כאשר מגיעה אלי לקוחה באופן תמידי קל לי לעקוב אחר מצב שערה ולהקדים תרופה למכה".
    גיא לוי, יועץ התזונה והדיאטן הראשי בחברת ’אמריקן לייזר’ ממליץ להקפיד על אכילת פירות, ירקות וחלבונים בקיץ. "אם השיער יבש, שביר ומתפצל, חשוב לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום" אומר לוי ומוסיף "גם מתח נפשי פוגם במראה השיער, בעיקר אם התזונה לא טובה וחסרים בה מרכיבי מזון. לכן אני מציע לכולם פשוט לבדוק את עצמם: ולשאול האם אתם אוכלים אוכל מאוזן? האם אתם אוכלים כבד ומוצרים מקמח מלא? אם לא, הוסיפו קומפלקס ויטמינים. האם אתם צורכים שמרי בירה, שעועית, אגוזים, זרעים, נבט חיטה, שומשום, שקדים, חלמון ביצה, שום, דגים, בשר, לחם חי – או לפחות חלק מהם? אם לא, אני ממליץ לבחון תוספת של המינרל אבץ. נטילת מינרלים חיונית ביותר לשמירה על בריאות שיערכם. גופרית, אבץ. סיליקה, נחושת וברזל. בקיץ מומלץ להרבות בסוגי מזון העשירים במינרלים האלה: מקור טוב לגופרית תמצאו בביצים, כרוב, ברוקולי, לפת, שום, בצל, שעועית לבנה. מקור לאבץ: בגרעיני דלעת, חמניות, אגוזים ואילו מקור לסיליקה יש בקליפות פירות וירקות אך היות והם עשירים בחומרי הדברה אני ממליץ לקבל את סילקה מסובין או שיבולת שועל. קוקטיל סיליקה יחולל נפלאות לשיער – קחו כוס שיבולת שועל עם כוס סובין בליטר מים. תשרו כל הלילה ולמחרת תשתו את מי החליטה".
  • אז מה עושים?
    חפיפות יומיומיות –
    חפיפות יומיומיות רצויות ואפילו מומלצת לניקוי הקרקפת. בקיץ מצטברים בקרקפת הראש שאריות זיעה, עודפי שומן ולכלוך רב. החפיפות הרבות אינן מאיצות את הנשירה. אלא מסייעות לחופף להיפטר משיער שנשר ממילא ולעודד התחדשות השערות הפוטנציאליות. חפיפה יומיומית אידיאלית מאוד לבעלי שיער דק ושמנוני, כי השומן הלכלוך והזיעה מכבידים, "מפילים" ומהדקים את השיער לקרקפת, ועלולים אף לגרום למצב של קרקפת מגורה או/ו נשירה.
    טמפרטורת המים – 
    "את החפיפה יש להתחיל במים חמים, הם יפתחו את הנקבוביות בקרקפת ויאפשרו לשמפו לנקות אותן בצורה היעילה והטובה ביותר, אולם חשוב מאד לסיים את פעולת החפיפה במים קרים, על מנת לוודא את סגירת הנקבוביות, שתמנע חדירה של רדיקלים חופשים וזיהומים נוספים, ותשמור על מרכיבי הלחות שחדרו אל השערה בזמן החפיפה.
    שמפואים – 
    השמפו הוא כידוע מוצר ניקוי וטיפוח לשיער. מטרתו העיקרית היא לנקות את השיער, לרככו ולהקל על סירוקו. שמפו מוקצף עם מים והוא ונחשב לחומר פעיל המסיר שומנים מהשיער והקרקפת.
    את השמפו יש לפזר על כל השיער ולא להניחו רק בקודקוד הראש. כך נוהגים גם לגבי הקונדישנר והמסכות. חשוב לשטוף את השיער כשהמים זורמים מלמעלה בכיוון צמיחתו (מהקודקוד אל הקצוות), כדי למנוע היווצרות קשרים ובעיקר להקפיד על שימוש בשמפו ניטראלי המיועד  ומתאים לשימוש יומיומי, כזה שאינו מייבש ואינו פוגם במרקם הטבעי של השיער.
    אחרי השימוש בשמפו מומלץ להשתמש בקונדישנר (פחות מומלץ לבעלי שיער דליל). פעולת הקונדישנר תסגור מחדש את קשקשי השערה שפתח השמפו (לצורך ניקוי) המרכך, יספק לחות ויקנה גמישות לשיער. את הקונדישנר מורחים רק על השיער – לא על הקרקפת.
    להשלמת הפעולה ניתן להשתמש במסכה לשיער ולשטוף אותה לאחר המתנה קצרה. כך תשיגו אפקט ריכוך נפלא. אגב,לבעלי שיער צבוע מומלץ לחפוף בשמפו ומרכך יעודים לשיער צבוע שכן, רחיצה בבריכה ובים מזרזים את דהיית השיער. מוצרים המיועדים לשיער צבוע מונעים את דהייתו המהירה של הצבע ומקבעים את הפיגמנטים של הצבע לשערה.
    טיפול משלים לשיער – 
    בעיקר בתקופת הקיץ, כאשר הטמפרטורות עולות לשיאים חדשים, השיער נוטה להתייבש ולאבד את הלחות הטבעית שלו ובכך גם להתפצל. נוסיף לזה את הכניסה שלנו אל מקומות ממוזגים, יציאה לחום הגדול והלחות הדביקה בחוץ (מבלי להזכיר את מה שמסתובב באוויר) ואת המים הקשים במדינת ישראל, והרי לכם מתכון מושלם לחיים הקשים של שיערנו. על מנת להקל, ולא במעט, על חיי השיער שלנו, מומלץ מאוד לטפח אותו על בסיס יומיומי וקבוע לאחר חפיפה בשמפו רצוי לפזר כמות לא גדולה של קרם לחות לשיער, המותאם גם הוא לסוג השיער, אם אחת הבעיות של השיער שלכם היא קצוות מפוצלים, רצוי שתדעו כי יש פתרון לבעיה בדמותו של שמן טיפות הסיליקון ותכשירי הקצוות המפוצלים המסייעים הן להגנת השערה והזנתה לאחר צביעה או סלסול והן למניעת קצוות מפוצלים כתוצאה ממי ים, מי בריכה, שמש או רוח.
    טיפול ממוקד וייעודי לקיץ –
    בימי הקיץ הלוהטים מומלץ להשתמש במסכה במקום בקונדישנר לפחות פעמיים בשבוע, במסכות קיים ריכוז גבוה יותר של חומרי הזנה וריכוך. את המסכות מורחים על שיער לח, לאחר שעודפי המים הוספגו במגבת (כדי שלא ידללו את המסכה), ממתינים דקות אחדות (לפי הוראות היצרן) ושוטפים במים פושרים. שוק מוצרי השיער מציע היום מגוון רב יותר ממסכות, החל מאמפולות, סרומים, וקרמי החייאה דרך קרמי לחות ומוצרי עיצוב המכילים מסנני קרינה.
    כמות נדיבה של קרם לחות לשיער (קונדישנר ללא שטיפה) על כל השיער או רק על קצותיו, לאחר החפיפה וכל בוקר מחדש, תעטוף את השערה ו"תלכוד" בתוכה את הלחות.
    התוצאה: מגע רך ונעים, סירוק ועיצוב נוחים וגם חיץ מפני גורמים סביבתיים מזיקים. השימוש בסרומים ובאמפולות יעשיר את השיער ברכות, גמישות וברק מדהימים. רוב מוצרי הטיפוח לקיץ הינם בעלי אפקט הנוגד חשמל סטטי בשיער, הרכיבים הפעילים שבמוצרים ישמרו על איזון רמת הלחות בשיער ויעטפו אותו בשכבת הגנה כנגד נזקי השמש, הפן והסביבה. בשנים האחרונות התפתחה עד מאד תעשיית מוצרי השיער, ושוק מוצרי השיער מציע היום מגוון רחב ביותר של מוצרים המכילים מסנני קרינה.
    לחברת לוריאל פרופסיונל סדרת הגנה וטיפוח לשיער המיועדת לקיץ – Solar Sublime  מסדרת  Serie Expert המהווה פריצת דרך טכנולוגית המספקת הגנה מושלמת לשיער מפני השמש. הרכיב המרכזי הוא Mexoryl SO המשמש כפילטר וחוסם את קרני שמש האגרסיביות המגיעות לשיער בחשיפה לשמש.
    גם חברת קרסטס מציגה סדרת קיץ שתכליתה להגן על השיער. סדרת סוליי מספקת את הפתרון האולטימטיבי להגנה על שיער צבוע עם מגוון רחב של מוצרים המותאמים לסוגי השיער השונים ולאופן הפעילות בקיץ (לפני חשיפה, בעת החשיפה או אחרי החשיפה).
    בימי הקיץ מומלץ להשתמש בתכשירי שיער המכילים תמציות טבעיות כגון: תמצית דבש, פרו ויטמין B5  ופרוטאיני חיטה החודרים למבנה השערה ומזינים אותה במינרלים, ויטמינים ואנזימים החיוניים לבריאותה ובמקביל, יוצרים  סביבה מעטפת הגנה כנגד נזקי הטבע והסביבה.
    ייבוש השיער – 
    שיער רטוב הוא שיער פגיע יותר, בעיקר אם בעברו עבר תהליך כימי (צביעה, גוונים, הבהרה, סלסול) ולכן  המלצתי היא לנהוג בו בזהירות. בסיום החפיפה יש להיפטר מעודפי מים שהצטברו, אולם חשוב לא לסחוט ולא למתוח אותו מדי, לספוג ולא לשפשף את השיער  מדי בכדי לא לשבור אותו. בכל אופן עדיף לאפשר לשיער להתייבש באוויר הטבעי ולהפחית ככל האפשר את הייבוש במייבש שיער (פן).
    אם בכל זאת החלטתם לייבש בפן מוטב להפעילו על חום נמוך, כי ייבוש מהיר בחום גבוה עלול לכווץ את מעטפת השערה ולגרום לה להישבר.
    טיפ חשוב נוסף: בימי הקיץ מומלץ לא לאסוף את השיער, היות והידוקו עלול לגרום לנשירתו. איסוף השיער עשוי לגרום לחוסר סירקולציה של דם לראש ולמנוע זרימת דם טובה.
    כל סיבה להאטה בזרימת הדם היא כגזירת דין מוות לחלק מהשיער.
    ים ובריכה – 
    לפני שטובלים במי הים או הבריכה כדאי להרטיב את השיער במים מינרלים ואז למרוח מרכך ללא שטיפה. כך תיווצר מעין חציצה שתגן על השיער ותמזער את חדירת הכלור והמלח לשיער.
     

 



עמוד זה נצפה: 501 פעמים

כתבות

אני מאשר/ת קבלת דיוור