חיפוש באינדקס עסקים

זהירות, תסביך סינדרלה לְפָניְיך

פורסם מאת: בתאריך: 14 אפריל 2015

סינדרלה המוכרת לנו הישראלים בשמה "לכלוכית" (באגדות של האחים גרים היא מכונה Aschenputtel – לכלוך שיסודו באפר של האח) היא כידוע גיבורת המעשייה הפופולרית שזכתה לשלל גרסאות ולאינספור פרשנויות, מחקרים, קיתונות של ביקורת ועיבודים מחודשים ברוח הזמן.

כשחושבים על זה לעומק, סינדרלה היא בעצם סוג של מותג מוצלח ביותר; ולא רק בשל העובדה שהאגדה המגוללת את סיפורה היא כה מוכרת, אלא בעיקר משום שהזכויות על דמויותיה בצורה השכיחה ביותר שייכות לחברת וולט דיסני שהנפיקה כבר לפני כ-65 את סרט האנימציה המצליח. עתה, 65 שנה לאחר השקת הסרט המצוייר ההוא משיקים אל המסך הגדול אותם האולפנים ממש את העיבוד החדש של הבמאי הבריטי קנת בראנה לסיפור של האחים גרים.

כידוע, לפי גרסת האחים גרים, סינדרלה בעלת הרגליים הקטנות, העדינות ומעוררות הקנאה, היא בתו הצייתנית של איש עשיר שאשתו מתה עוד כשהילדה הייתה קטנה. על ערש דווי השביעה האם את בתה האהובה להישאר "יראת שמיים וטובת לב", וכשהאלמן העשיר התחתן עם ליידי טרמיין – האם החורגת ואימן של שתי הבנות (דריזלה ואנסטסיה) היפות והמרושעות מנישואיה הראשונים, סינדרלה שומרת אמונים לשבועתה, מצייתת לכל דרישה והופכת לשפחת הבית תחת מרותן של האם המרשעת ובנותיה הבלתי נסבלות, המתעמרות בה ומאפשרות אפילו לחתול שלהן, לוציפר, לענות אותה. סינדרלה מצידה ממשיכה להיות נאמנה לשבועתה, היא מתפללת שלוש פעמים ביום על קבר אמה ומקווה לטוב.

לאוזני המשפחה מגיעה השמועה כי נסיך הממלכה מתכנן קיומו של נשף חגיגי, במסגרתו כל עלמות המדינה מוזמנות להגיע ולרקוד עימו. הנערה אשר תישא חן בעיניו ביותר תינשא לו ותהפוך בעצמה לנסיכה.

 65 שנה לאחר השקת הסרט המצוייר המגולל את סיפורה של ליכלוכית חוזרת סינדרלה אל האקרנים

          שפתון – מאק                סבון שמפו ומרכך – לייף סופר פארם                                     כפכף אצבע – הוויאנס

סליחה? יש לך תסביך??!

65 שנה לאחר השקת הסרט המצוייר המגולל את סיפורה של ליכלוכית חוזרת סינדרלה אל האקרניםהאם האישה המודרנית חפצה לממש את עצמה כאישה עצמאית, שוות-זכויות לגבר, או שעדיין קיימת בה הכמיהה הפנימית לחסות בצלו של הבעל בציפיה שיפתור את כל הבעיות כנסיך החלומות? שאלה זאת וקושיות נוספות הן שעמדו בבסיס ספרה של קולט דאולינג שהשיקה בשנת 1981 את ספרה "תסביך סינדרלה – פחדן החבוי של נשים מאי תלות". סינדרלה כאמור המתוארת בספרו של היוצר הצרפתי שארל פרו כנערה טובת לב ויראת שמיים, שעושה כל מה שמצווים עליה היא אישה צייתנית, חלשה וכנועה וכנראה שזוהי הסיבה שלתופעת הפסיביות והתלות הנשית שתיארה לראשונה דאולינג קראו על שמה (ע"ש "תסביך סינדרלה").

"תסביך סינדרלה מוגדר בגדול כפחד של נשים מעצמאות ולקיחת סיכונים. הנשים הסובלות מכך מאמינות שהן לא יכולות לדאוג לעצמן בעצמן, ולכן מחפשות את הנסיך שידאג להן. השאיפה הזו נפוצה אצל נשים מ-3 סיבות עיקריות: תרבותית, משפחתית ואישית. רוב הילדות גדלות על סרטי דיסני שבהן הנסיכה ניצלת על ידי הנסיך. הסיפורים הללו מקבלים גם חיזוק מבחינה חברתית, דתית וחוקית בחברות רבות, כולל בתרבות המערבית, שבהן הגבר מצופה להיות החזק, המפרנס, השקול ו"גבר גבר", בעוד אישה צריכה להיות יפה, נעימה וחלשה. למעשה, נשים רבות שמתקשות למצוא זוגיות אפילו מגדירות את הגורם המפריע בהיותן "נשים חזקות".

גם לגורם המשפחתי יש השפעה רבה. המודל של זוגיות שאנו רואים אצל הורינו הוא לא פעם זה שנשאף אליו בעצמנו. בבתים בהם האבא דומיננטי, הילדה עשויה לרצות לעצמה בן זוג דומיננטי שיפרנס, יקבל החלטות וינהל את הבית גם כן. מקרה נוסף שבו עשוי להתפתח הסינדרום הוא כאשר ההורים הורידו את הביטחון העצמי של הילדה בנוגע ליכולתה להתמודד עם החיים בחוץ. אם ההורים נוטעים בה את התחושה שהיא לא תוכל לשכור דירה לבד, להתנהל בזכות עצמה ולהצליח, הם למעשה גורמים לה לרצות לחפש את בן הזוג שיציל אותה, כי רק כך היא תוכל לצאת מבית ההורים", אומר ד"ר אוהד הרשקוביץ – פסיכולוג טיפולי ומנהל מכון CBT, המקיים טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים. "גם התנסות שלילית, כמו למשל מקרה בו היא ניסתה לגור לבד אבל לא הצליחה להתמודד עם המטלות והעלויות, עלולות להוביל אישה למסקנה שהיא צריכה מישהו שידאג לה, כי היא עצמה לא יכולה להיות עצמאית וחזקה. מכאן, הדרך לחיפוש הנסיך המושלם קצרה".

עוד הוסיף ד"ר הרשקוביץ וציין כי "הגשמה עצמית ואושר הם מושגים אינדיבידואלים. אנשים מסויימים יכולים להגדיר את פסגת האושר שלהם כהגעה לתפקיד ניהולי, בעוד שאחרים יכולים למצוא אותו בזוגיות ובמשפחה. מסיבה זו, גם בתקופה המודרנית יש מקום לתסביך סינדרלה ולמי שלוקות בו. למעשה, כאשר בעלת התסביך פוגשת גבר שמתאימה לו זוגיות כזו שבה הוא יכול להוביל, היא אכן תמצא את האושר שלה ואת המזור לחרדות שלה. קיים רווח משני בלהיות סינדרלה שכן אם היא מוצאת את הגבר שיטפל בה היא מרגיעה את כל החששות שהיו לה. הבעיה מתחילה כאשר הקשר הוא דיספונקציונלי, ואז לסינדרלה יהיה קשה לצאת ממנו, מתוך החשש להתמודד שוב לבד ולחפש עוד מערכת יחסים. חוסר הביטחון בנוגע ללא להצליח קיים אצל נשים רבות, רק שבעוד שחלק מהנשים הופכות לסינדרלות, אחרות נלחמות בה, ויוצרות היפוך תגובה. הן עושות הכל כדי להוכיח לעצמן שהן לא צריכות גבר, הן ילחמו על עמדת הכח מול גברים שאיתן הן באות במגע הן בזוגיות והן מבחינת קריירה, והן עשויות לחוות תחושות של כעס וצורך להתגונן בתדירות גבוהה עקב כך. תגובה זו שונה מהתגובה של נשים בעלות בטחון עצמי, שישאפו להגשים את חלומותיהן אבל לא יהיו מאוימות כשדברים לא מסתדרים, מפני שלא יפרשו זאת כהוכחה שאינן יכולות להסתדר או להצליח בחיים".

"באגדה של סינדרלה כמו בכל האגדות יש שמץ של אמת פסיכולוגית", קובע ד"ר לירון און, פסיכולוג חינוכי Ph.D – ראש יחידת הכניסה להוראה, במכללה האקדמית גורדון, חיפה. "בעידן תוכניות הריאליטי ותרבות הסלבס האגדה הזו, יותר מכל האגדות האחרות משקפת את המציאות" הוא מוסיף ומבאר "הנשים בשנת 2015 שבויות בשל כך בתפיסה לפיה אחת טמון הפוטנציאל "להתגלות"- לצאת מאנונמיות ולהיות ל"מפורסמת". דוגמא לכך היא התוכנית "מהפך" בהנחייתה של אורנה דץ, אבל בעצם כל תוכנית ראילטי בנוייה על אותו העקרון. זהו מסר הליבה דרכו ניתן לקרוא ולזהות את סינדרום סינדרלה בתרבות הכוכבנות העכשווית. חשוב לציין כי אין באגדה וגם בריאלטי יומרה ליצור תהליך של שינוי פנימי. סינדרלה הייתה מקסימה לפני השינוי ולאחריו…. ההבדל הוא ביציאתה מאלמוניות ובתחושת המחיקה של זהות לזהות חיצונית שונה. בנות מפנימות כי כל אחת בהינתן "מטה הקסם"- "הסטילסטית", יכולה לשנות את החיצוניות שלה, להוסיף אקססוריז ולצאת מאנונימיות ומסכנות לחיי תהילה וזוהר. נעל הזכוכית של פעם היא היום בדמות תוכניות הריאליטי. תוכניות הריאליטי עשו שינוי תרבותי ותפיסתי והפכו את הכוכבנות למטרה. כאשר שואלים היום בנות צעירות מה הן רוצות להיות לכשיגדלו הן לרוב עונות שהן רוצות להיות מפורסמות".

                              משחק – אורדע                     כתר – דיסני טויס                         אהיל – פיין דיז’יין

65 שנה לאחר השקת הסרט המצוייר המגולל את סיפורה של ליכלוכית חוזרת סינדרלה אל האקרנים
      מארז טיפוח סינדרלה – דיסני                   שפתונים בטעמים – ליפסמקר                            בושם ילדות – אייר ואל


כזכור, במעשייה האהובה לסינדרלה יש כוחות קסם שמתירים לה לבקש (ובעיקר לקבל) עזרה בעבודות הבית מהציפורים, לבקש משאלות (ולקבל) מציפור לבנה השוכנת בעץ האגוז את אשר תבקש, וכמובן להקסים את הנסיך בנשף החגיגי אליו הוזמנו כל רווקות הממלכה בניסיון לכבוש את ליבו. פרו הצרפתי שהניח כאמור את היסודות למעשיות בספרות הילדים, אומנם לא המציא את סיפורה של סינדרלה, אלא שאב אותו ממקורות עממיים קדומים יותר שעברו מפה לאוזן במשך דורי דורות, אך יאמר לזכותו כי הוא זה שקבע את הצורה ואת הנוסח סופי, כפי שאנו מכירים אותו היום. למעשה כתבה שפורסמה לאחרונה ע"י העיתונאי פיליפ אולטרמן, ב"גרדיאן" חושפת כי החוקר הגרמני פרנץ שונוֶורת שריכז אגדות שנשכחו בארכיון בבוואריה מלפני 150 שנה, מגלה בכתביו כי האחים גרים נהגו לנקות את סיפוריהם ממרכיבים סוריאליסטיים ומיניים שהופיעו בהן. כך למשל בסיפור המקורי סינדרלה החזירה בעזרת נעלי הזכוכית שלה את אהובה שהגיע אל מעבר לירח.

65 שנה לאחר השקת הסרט המצוייר של וולט דיסני יצא לאחרונה לאקרנים העיבוד של בראנה, הפעם בלייב אקשן, כלומר סרט עם שחקנים. כבר בסוף השבוע הראשון להקרנתו הכניס הסרט כ-70.5 מיליון דולר. הסרט, בגרסת הלייב אקשן הופק בידי אולפני דיסני. לילי ג’יימס מגלמת בו את סינדרלה, שבסרט נקראת אלה, וקייט בלאנשט מגלמת את אמה החורגת. לקנת בראנה עצמו, יש קילומטראז’ ארוך בשחזורים תקופתיים – הן כשחקן והן כבמאי. האיש שבין היתר גילם בעבר את הנרי החמישי וביים את "המלט" נכנס לסט של סינדרלה בטבעיות וברוח קלילה, וככזה הוא וסרטו קיבלו ביקורות מצוינות שיכנעו את הקהל ללכת לצפייה משפחתית לסרט המיועד לילדים ולהוריהם

כצפוי, השקת הסרט גררה אחריה הצפה רבתי של מרצנדייז’ ומוצרים ברוחה של סינדרלה, החל מבשמי ילדות, דרך שפתוני לחות, מוצרי איפור, משחקים, בגדים ועוד. יוזמה קריאטיבית מעניינת במיוחד היא מבית היוצר של חברת Very Important Kids Parties – של טל גור המציעה שירות "תפירה אישית" למסיבת חלומות. גור, עיצבה בהשראת הסרט החדש ערכת מיתוג שלמה הכוללת פוסטרים, דגלונים, טופרים לקאפקייקס/מדבקות, חוברות צביעה והזמנות למסיבה הניתנים כולם להורדה בחינם מהאתר החברה, אלה כמובן מבקשים להוות אלמנטים דקורטיבים במסיבת סינדרלה הפרטית שתפיקו.



עמוד זה נצפה: 529 פעמים

כתבות אופנה סטיילינג

אני מאשר/ת קבלת דיוור