חיפוש באינדקס עסקים

מגלים את אמריקה

פורסם מאת: barosh בתאריך: 30 יוני 2010

 

   מגלים את אמריקה
ארה"ב נחשבת ללא ספק למדינה המשפיעה ביותר על תחומי הכלכלה, הצריכה והתרבות העולמית, ויש נטייה גלובאלית-פרובינציאלית ברורה לאמריקניזציה במסגרתה מה שמקורו ב"אמריקה" מהווה כמעט מייד מודל לחיקוי. דוגמאות בולטות לכך הן השתלטותן של רשתות המזון המהיר, תעשיית השואו-ביז, עולם האופנה ומותגי הצריכה האמריקאים העושים דרכם ליבשות אחרות ומאיימים על מותגים מקומיים.

התפשטות האופנה האמריקאית הפכה עם השנים לגורם העיקרי לאמריקניזציה של תעשיית האופנה המקומית במדינות שונות ברחבי העולם. קולקציות מותגים אמריקאיות רבות משווקות כיום ברחבי העולם.

על פי סקר שבוצע על ידי Times  Fashion המותגים "דונה קארן", "טומי הילפיגר" ו"קלווין קליין" הם בין המותגים הנחשקים ביותר כיום, כאשר חברת נייקי (Nike) היא המותג הנמכר ביותר בקרב 20 המדינות אשר השתתפו בסקר. האופנה האמריקאית נחשבת לפופולארית בעולם ועושה רושם כי היא דוחקת את בירות האופנה המסורתיות: פריז ומילאנו.

תהליך ההשתלטות של אמריקה על תעשיית האופנה, צועד יד ביד עם השתלטותה על תחומי תרבות, וצריכה מתחומים שונים. לדוגמא כל 20 הסרטים הרווחיים ביותר בכל הזמנים הופקו בארצות הברית או בעלי השפעה אמריקאית (חברת הפצה אמריקאית, מפיק אמריקאי או צוות שחקנים אמריקאי).

אמנים אמריקאיים רבים זכו לאורך השנים לפרסום רב ברחבי העולם. אמנים כמו פרנק סינטרה, מייקל ג’קסון ואלביס פרסלי זכו להכרה רבה ברחבי העולם ומכרו כל אחד מעל 500 מיליון אלבומים ברחבי העולם. אלבומו של מייקל ג’קסון Thriller נחשב לאלבום הנמכר ביותר של כל הזמנים.

הישראליות כידוע הן חובבות מושבעות של לק לציפורניים, והיצרנים המקומיים אינם חוסכים במאמצים לשכנע אותן להתלהב ולרכוש גוונים חדשים. תחום הציפורניים בארץ גדל באופן עקבי ומדובר בענף שנמצא בעלייה. גיל המשתמשות יורד, ובמקביל עולה מספר הלקים שקונה הישראלית הממוצעת. הצרכנית הממוצעת קונה 10 לקים בשנה, ומתחילה להשתמש בהם כבר בגיל 13.

פריצתו הגדולה של שוק הלקים מיוחסת אף היא לענקית האומות, אמריקה. מאז חדירתם של מותגי לק אמריקאים (אורלי, אסי, o.p.i ועוד) קיבל התחום חיזוק משמעותי המגובה בטרנדים ומגמות אמריקאיים אגרסיביים.

חברת o.p.i מובילת השוק האמריקאי בתחום הלקים וטיפוח הציפורניים מסתערת על כל העולם באמצעות שיתופי פעולה אסטרטגים מענפים שונים אשר מטרתם להפיץ ברחבי תבל כמה שיותר בקבוקי לק מתוצרתה. כך למשל שיתוף הפעולה עם ענקית המחשבים דל והשקת קולקציות הלקים הייעודיות לשוברי הקופות האמריקאיים אליס בארץ הפלאות ו-"שרק 4" אשר במסגרתם הבטיחה החברה לעצמה חשיפה חובקת עולם.

בשנת 1974, הוקם מותג התיקים הפונקציונאליים מניו-יורק LeSportsac בכדי לספק מענה לבני הנוער וצעירי הדיסקו של אותה תקופה. שנות ה-70 מזוהות לרוב עם דיסקו, רוק מתקדם, ופאנק, והמותג האמריקאי ביקש לייצר קולקציות תיקים אופנתיות וססגוניות במיוחד אשר תהלומנה את צלילי "Love to love you baby" של דונה סאמר ומיקס הדיסקו "Never can say goodbye" של גלוריה גיינור. 

במהרה הפך המותג, לאייקון אמריקאי אשר פרץ את גבולות המדינה וחדר למרבית מדינות העולם, כאשר הרשת העולמית כוללת חנויות דגל בכ-20 מדינות, ביניהן: צרפת, איטליה, ספרד, הונג קונג, אוסטרליה, סינגפור, קוריאה, מקסיקו, קולומביה, אוסטרליה, טייוואן, שוודיה ועוד. 

היפניות המעודכנות למשל, כבר מזמן לא נושאות בגאווה שחצנית לואי ויטון. אם תבקרו בהיכל המפואר של לה ספורט שק שבמייג’י דורי בטוקיו, תראו אותן מתנפלות בהמוניהן על תיקי הניילון הצבעוניים של המותג. לאחרונה יישרה LeSportsac קו עם פעילות המותג גם בישראל, והמותג ישווק מעתה בחנויות ורשתות התיקים המובילות בארץ, בזיכיון בלעדי של חברת ארנקי עמנואל.

שבעה מתוך עשרת המותגים המובילים בעולם מגיעים במקור מארצות הברית. קוקה-קולה, אשר נמצאת בראש הרשימה, נחשבת בעיני רבים כסמל לאמריקניזציה.

13 מתוך 25 החברות הגדולות ביותר בעולם מבוססים בארצות הברית. החברות הללו נחשבות בעיני רבים כמשווקים של מוצרי האמריקניזציה ברחבי העולם. רבים מחברות המחשוב הגדולות בעולם כיום הן חברות אמריקאיות, כגון מיקרוסופט, אפל, דל ו-IBM. מרבית תוכנות המחשב אשר נמצאות כיום בשימוש ברחבי העולם פותחו על ידי חברות אמריקאיות.

גם תחום המזון מהיר נחשב כיום על ידי רבים כסמלים הבולטים לדומיננטיות ולהשפעה של ארצות הברית. חברות אמריקאיות כמו סטארבקס, מקדונלד’ס, בורגר קינג, KFC, דומינו’ס פיצה מחזיקות כיום סניפים רבים ברחבי העולם.

תהליך האמריקניזציה לא פסח גם על תעשיית מוצרי הנוחות לאמהות ומוצרי הילדים והתינוקות. מנשאי ארגו בייבי שעלו ארצה ממש בימים אלה, מהווים בעבור רבים אייקון אמריקאי מובהק הנתמך בידוענים הוליוודים מובילים אשר משמשים שגרירים אמריקאים בלתי רשמיים להחדרת המותג בעולם. כך למשל נלכדה השחקנית ג’וליה רוברטס ע"י עדשות צלמי הפפראצ’י כשהיא נושאת את בנה במנשא הנחשק תוצרת החברה.

הכוכבת האמריקאית הנערצת שנצפתה נושאת את בנה הקטן במנשא הנחשק היוותה מודל לחיקוי לכוכבות רבות נוספות אשר הלכו בעקבותיה ורכשו עבור ילדיהן את המנשא הארגונומי. הבולטת מכולן היא ג’יזל, אשר נישאה לשחקן הפוטבול האמריקאי טום בריידי, שהעניק לה במתנה עבור בנם המשותף, את המנשא הבריאותי.

לאחרונה נצפו גם קורטני תורן-סמיט הידועה לנו מ"מלרוז פלייס", השחקנית קארי ראסל, וארנולד ווסלו – כשהם נושאים את תינוקיהם במנשאים האמריקאים.

כחלק מתהליך האמריקניזציה שעבר המותג בעקבות הטמעתו בתודעה הציבורית כמותג מוביל בקרב האמהות ההוליוודיות, השכילו קברניטי החברה להעמיד בפרונט נציגות דעת קהל מובילות מלוס אנג’לס אשר אומצו בחום ע"י אמהות רבות נוספות ברחבי העולם, אשר ביקשו להידמות לכוכבות ולהיות אופנתיות ומעודכנות גם כשהן נושאות את תינוקן.

דוגמא מופלאה נוספת לחדירתו המוצלחת של מותג ילדים אמריקאי לארץ, היא הטמעתם של מוצרי חברת קריולה.

חברת Crayola LLC החלה את דרכה בשנת 1885 כאשר שני בני דודים, אדווין ביני והארולד סמית’, השתלטו על מפעל לייצור פיגמנטים שהיה שייך לאביו של אדווין.
מהיום הראשון Crayola מיתגה את עצמה כחברה לייצור צבעים. מעל 120 שנה, צבע, יצירתיות, למידה ומעל הכול הנאה הם חותמת האיכות של החברה.

המוצר הראשון שהחברה השיקה היה גירים צבעוניים ולאחר מכן החלה בייצור צבעים , עפרונות ציור, טושים, חימר ועוד מוצרי יצירה שונים. כיום נחשבת חברת קריולה למובילה בתחומה ומוכרת את מוצריה בלמעלה מ-80 מדינות ברחבי העולם. מטה החברה נמצא בפנסילבניה, ארה"ב, שם גם ממוקמים מפעלי החברה.

עושה הרושם כי החלום האמריקאי הוגשם הלכה למעשה ברחבי תבל, והפעם ארץ הקודש והעם הנבחר, ממש כאחד העמים.



עמוד זה נצפה: 461 פעמים

כתבות כלליות

אני מאשר/ת קבלת דיוור